Jak určit staple

Tady je docela těžké se rozhodnout čím začít. Každá barva má spoustu skvělých karet a existuje mnoho balíků, ve kterých prostě nějaká karta nesmí chybět. Jako první mě napadá Survival of the Fittest. Tento kousek je v některých balících zcela zásadní a v jiných prostě nemá místo. Takže nazvat tuto kartu Staples asi nemůžeme. Přesto tyto karty jsou v tomto formátu dosti zásadní a je nutné pro ně udělat minimálně čestnou zmínku. Zároveň nechci dělat něco jako tier list, nebo top 10 podle mě. Takže se pokusíme podívat co nejvíce na takové to jádro formátu.

Stabilita

Kousky, které opravdu téměř vždy budeme muset shánět mají často něco společného. Dávají nám nějakou výhodu. Jelikož hrajeme dohromady 100karet je trochu hloupé spoléhat se (důvěřovat decku) na to, že lízneme přesně tu kartu co potřebujeme. Ať už se jedná o část komba nebo jen zemi. U zemí bych právě chtěl začít, jelikož můžu mít našlapaný balík jak to jen jde, ale budu-li mít země které chodí taplé nebo budu potřebovat třetí barvu tak nic nezahraju a můžu se jen smutně dívat na hru kolem.

Rozcestník :

klikni pro přesun do kategorie

Staple

Takže první a asi nejdůležitější i když většina lidí je nakupuje až jako poslední jsou za mne:

Fečky

Misty Rainforest

Scalding Tarn

Verdant Catacombs

Arid Mesa

Marsh Flats

Bloodstained Mire

Polluted Delta

Flooded Strand

Wooded Foothills

Windswept Heath

Prismatic Vista – Tato karta je v celku nová, ale dokáže najít jakoukoli barvu.

  • Čestná zmínka

Zde je jen opravdu jen čestná.

Pokud si stavíte budget cEDH. Jelikož to jde, tak je dobré i zde řešit fixaci barevné many. Pokud nemáte jinou možnost než to řešit zeměmi tak určitě je dobré neopomenout sadu MIRAGE, kde vyšli vůbec první fečky. Sice jdou do hry taplé, ale i tak vám zařídí nějakou tu stabilizaci.

Jelikož všechny tyto země něco hledají tak by byla škoda tuto část opustit. Takže se podíváme asi na nejjednoznačnější investici. Jedná se o část balíku, kterou použijeme vždy, když budeme stavět nový. Stačí je mít pro danou barvu a vždy je dáme do decku. Nejlepší tutory jsou v černé na nic se neptají a dají vám jakoukoli kartu.

Tutory

Neodmyslitelná část formátu.

  • Černá

Demonic tutor – Díky mnoha reprintům dostupný kousek.

Vampiric tutor – Asi nejlepší tutor na formátu.

Imperial Seal – Tento kousek se dá sehnat spíše jako Judge promo.

Diabolic Intent – Za malou oběť velký zisk.

  • Zelená

Worldly Tutor – Tyto instantní jednomanovky jsou základem formátu.

Sylvan Tutor – Za mne stále skvělá karta, i když s omezení na sorcery.

Finale of Devastation – Monogreen renimace a tutor s možností ukončovat hru, jednoznačně skvělá karta.

  • Bílá

Enlightened Tutor – Většinou hledá součást komba nebo Mana Crypt.

Recruiter of the Guard – Oproti svému červenému předchůdci má menší výběr, přesto je k dispozici hodně cílů.

  • Červená

Imperial Recruiter – Dříve nedostupná karta. Dnes skvělý hledač na Kiki-Jiki.

Gamble – Trocha risku, ale odměna veliká. Obzvláště nevadí-li vám zahazovat karty.

  • Modrá

Mystical Tutor – V modré se bez něj neobejdete.

Intuition – Trochu složitější na hraní, ale skutečně v mono blue silná karta.

Spellseeker – Ze začátku podceňovaná karta.

Muddle the Mixture – Tutor na 2 mana kartu ( nejčastěji na kombo ) nebo counter. Co si přát více.

  • Multicolor

Eladamri’s Call – Téměř vždy dobrá volba.

Lim-Dul’s Vault – Obchází zákazy tutorování nebo draw.

Čestná zmínka : zde je trochu větší

Jelikož existuje spousta balíků a i spousty tutorů a pro každý deck se hodí některý trochu více než jiný. Proto je také potřeba zmínit i tyto kousky, jelikož bez těchto karet by byly některé decky nehratelné, ale také skvěle doplňují prostor v balíku.

Tainted Pact

Demonic Consultation

Entomb

Ranger-Captain of Eos

Chord of Calling

Geen Sun´s Zenith

Eldritch Evolution

Survival of the Fittest

Fabricate

Merchant Scroll

Transmute Artifact

Stealshaper’s Gift

Sterling Grove

Altar of Bone – Opomíjená karta.

Buried Alive

Inventors’ Fair

Cephalid Coliseum

Land Tax

Tithe

Open the Armor

Personal Tutor

Plunge into Darkness

Natural Order

Birthing Pod

Mana Value

A jak jinak zahrát vyhledané karty nebo commandera co nejrychleji? Ideálně s náloží šutrů, manovačů či rampy. Zde samozřejmě vládne zelená, ale naštěstí pro ostatní decky tu jsou nejen skvělé artifacty. Zde je rozdělení podle typů karet, jelikož třeba modrá nemá žádné karty a využívá k akceleraci Artifacty.

  • Artifact

Chrome Mox – Pravděpodobně nejlepší mox.

Mox Diamond – Pozor na Oracle text dost to mění podstatu příchodu karty do hry.

Mox Opal – Splnění podmínky může být někdy obtížné.

Mox Amber – Každý máme Legendu.

Mana Crypt – Edh stvořil Sol Ring cEDH Crypta.

Sol Ring – Historický a stále skvělý kousek.

Jeweled Lotus – D’oh!

Mana Vault – Opakovatelný bezbarvý (Dark Ritual).

Grim Monolith – Manově ideální na combo(Power artifact).

Lotus Petal – 1/3 Black Lotusu.

Fellwar Stone – S bílými okraji není hezká.

Arcane signet – Toto s novými Talismany téměř vytlačilo ze hry Signety.

Talismany a Signety – 20 dalších kusů.

  • Sorcery

Jeska’s Will – Získat prvním nebo druhým kolem 7 many není špatné. A s commanderem v late game i 3 karty navíc.

Infernal Plunge – Za manu možnost seknout mrchu z bonusem.

  • Instant

Dark Ritual – Vždy tu byl a bude i nadále.

Croop Rotation – V Urza bloku věděli jak pracovat s manou.

Simian Sprit Guide/Elvish Spriti Guide – Zdarmium. A jde to instantně.

  • Creature

Všichni 1 manový manovači.

Deathrite Shaman – Tenhle pán měl původně být Planeswalker.

Bloom Tender – Za 2 many až 5.

Faeburrow Elder – Ze začátku se mi nelíbil kvůli mana value.

Priest of Titania – Oponenti vám pomáhají.

Dockside Extortionist – Jedna z nejefektnějších karet formátu.

  • Enchantment

Smothering Tithe – Když se vám podaří dostat tuto kartu v prvních kolech do hry je to recept na bohatství.

Carpeth of Flower – Další Urza. Tentokrát se jedná o kousek co někdy nedá nic jindy 6 man za kolo.

Exploration – Tento kousek opět z Urza bloku je na hraně čestných zmínek.

Utopia Sprawl/Wild Growth

  • Land

Gaea’s Craddle – Málokdy nedá manu.

Ancient Tomb – Skvělá a cenově dostupná zem.

Gemstone Cavern – Není lepší start než s tímhle na ruce.

  • Čestná zmínka

Lion’s Eyes Diamond

Cabal Ritual

Earthcraft

Food Chain

Copy Artifact

City of Traitors

Weathered Wayfarer

Birgi, God of Storytelling

Rite of Flame

Card Draw

Jako další možnost získání výhody a neméně důležitý je draw. Proto jsou partneři Tymna/Thrasion tak dobrá volba. Ale samozřejmě se hraje mnoho Commanderů, kteří toto neumí a poté je potřeba to nějak vyřešit. Samozřejmě je modrá v tomto nejlepší, ale ostatní barvy mají také co nabídnout.

  • Modrá

Jednomanove Sorcery a Instanty – Osobně nemusím moc Brainstorm, za mě je vždy lepší Ponder, Preordain,Proba.

Mystic Remora – Asi nejžádanější kousek.

Rhystic Study – Nevypadá to, že jedna mana je moc na připlacení, ale je to skutečně příliš.

Gitaxian Probe – Za dva životy zjistit zda má kombo/counter/destroy či ne, skutečně k nezaplacení, jo a karta jako bonus.

Windfall – Nejlepší a snadno dostupné kolečko.

Jace, Vryn’s Prodigy – Nikdy bych nevěřil, že přemůže Snapcaster Mage, ale je to tak.

  • Červená

Thrill of Possibility – Překvapivě často hraný kousek.

Wheel of Misfortune – Nový pokus o kolečko se vcelku zdařil, ale nejde jen tak donutit oponenta zahodit karty.

Faithless Looting – Jedna z nejlepších karet na draw.

Wheel of Fortune – Součást komba a skvělý draw.

  • Bílá

Esper Sentinel – Konečně opravdový draw pro bílou.

Archivist of Oghman – Bílá začíná dostávat tolik potřebné kousky. Na druhou stranu, opravdu to potřebuje?
Mentor of the Meek – Bílá to má těžké.

Alms Collector – Jeden z prvních použitelných bílých Draw. Vejde se jen asi do mono W..

  • Zelená

Sylvan Library- Naprostý základ pro všechny zelené cEDH decky.

Oakheme Adversary – Někdo říká, že je lepší než Dark Confidant.

Runic Armasau – Pokud oponent obětuje fečku. Lížeš.

  • Černá

Ad Nausea – Obrovská výhoda je, že nelížete, ale putujete do ruky.

Peer into the Abyss – V Turbo Ad Nausea je to nutnost a díky tomu se dostává i jinam.

Dark Confidant – Stálice napříč formáty.

Necropotence -Poslední dobou jde tato karta více do ústraní, ale vždy tu má své místo.

Vilage Rites – Opět oběť.

  • Artifact

Sensei’s Divining Top – Kdo nemá jakoby nehrál.

  • Čestná zmínka

Time Spiral

Echo of Eons

Mindblade Render

Search for Azcanta

Scroll Rack

Mirri’s Guile

Timetwister – Sice jsem psal, že nebudu řešit cenu, ale tento kousek je opravdu vysoko, proto je až zde. Součást P9.

Stax a omezující efekty

  • Artifact

Winter Orb

Static Orb

Tangle wire

Trinisphere

Sphere of Resistence

Coursed Totem

Thorn of Amethyst

Null rod

Semeniště všeho zla. (Yawghmoth)

  • Modrá

Gilded Drake – Aktuálně nejlepší modrá bytost.

Back to Basic – Nejlepší cesta jak zastavit oponenta.

Narset, Partner of Veils – S kolečkem dokonalé.

  • Červená

Blood Moon – Opravdu zlá karta, ale shocklandy chodí odtaplé.

Magus of the Moon – Blood Moon na kolečkách.

Stranglehold – Existují decky založené na přidávání kol, těžko se na ně odpovídá.

  • Bílá

Silence – Chce to trpělivost.

Angel’s Grace – K Ad Nausea nebo proti Thassa’s Oracle skvělé.

Aven Mindcensor – Sice dává prostor, ale mnoho ho není.

Dranith Magistrate – Jedna z nejzásadnějších bílých karet poslední doby.

Ethersworn Canonist – Ne vždy omezí dostatečně, ale většinou odvede dobrou práci.

Grand Abolisher – Jistota, že kombo vyjde.

Linvala, Keeper of Silence – Kvůli Gilded Drake se používá poslední dobou méně.

Thalia, Guardian of Thraben – Parádní doplněk k artefaktům, ale i jako samostatná jednotka.

Deafening Silence – V prvním kole toto oponent neuvidí rád.

Rest in Peace/Leyiline of the void – Vždy je potřeba omezit oponentům práci s hrobem.

Stony Silence – Stejné jako Null Rod, ale o něco méně cílitelné.

Armagedon – Pokud má na stole Crucible je to cesta k výhře.

  • Zelená

Collector Ouphe – Null rod na kolečkách.

Destiny Spinner – O moc lepší než Allosaurus Sherpherd.

Root Maze – Mana rampa? Fečka: suspend 2

  • Černá

Oposition Agent – S touto kartou se musí počítat.

  • Land

Blast Zone – Vrata na jeden manacost jsou v tomto formátu skvělé.

Cavern of Souls – Newermore.

Strip Mine – Sbohem Craddle.

  • Čestná zmínka

Lavinia, Azorious Renegade

Steal Enchantment

Notion Thief

Stasis

Mother of Runes

Giver of Runes

Aura of Silence

Karn, the Great Creator

Price of Glory

Damping Sphere

Grafdigger´s Cage

Removaly

Proti omezujícím efektům je potřeba mít také něco co nám hru odemkne nebo ještě lépe, zamezí příchodu do hry. Ti co myslí na counterspell mají pravdu. Zde vládne modrá, ale nenechte se mýlit ostatní barvy mají také silné koně.

  • Modrá

Cyclonic Rift – Freedom.

Chain of Vapor – Jednomanovka jak má být.

Brazen Borrower – Sice se nedá najít jako instant, ale stojí za to.

Winds of Rebuke – Pokud měl oponent něco natutorováno navrchu tak to zabolí.

+ Countrování

Force of Will,Force of Negation, Pact of Negation, Mental Misstep, Fierce of Guardianship, Mana Drain, Flussterstorm, Swan Song, Delay, Narset’s Reversal,

Dress Down – Tento kousek budeme vídat asi často. Zruší kupříkladu Opposition Agenta a může proběhnout tutor.

  • Červená

Pyroblast/Red Elemental Blast – Někdy nejlepší karta co člověk může mít.

Vandalblast – Jak naštvat stůl za 5man?

Tybalt’s Trickery – Nezdála se jako dobrá pro cEDH, ale má zde své místo.

Roling Earthquake – Za 1dmg to často zabolí nejvíce.

  • Bílá

Swods to Plowshares/Path to Exile – Je potřeba s touto kartou vždy počítat.

Skyclave Apparition – Velmi mocná karta.

Grasp of Fate – Tento kousek také zažívá suché období.

Leonin Relic-Warder – Většinou je součástí komba.

  • Zelená

Nature’s Claim – Žolík. Za manu hodně muziky.

Veil of Summer – Ještě by to potřebovalo ochranu od červené. Ale i tak velice silná karta.

Force of Vigor – Téměř zdarma. Jelikož je hodně stax hráčů, je potřeba více cílů.

Krosan Gryp – Split second se da countrovat pouze za pomoci Counterbalance a štěstí.

Reclamation Sage – Do jeho příchodu nebyla monogreen bytost co umí zničit artifact i enchantment.

Beast Within – Možnost zničit cokoli je důležité a lze to cílit i na své.

  • Černá

Toxic Deluge – Protože 4 many už je moc. (Damnace)

Feed the Swarm – A příště artifact. Pro monoblack povinnost.

  • Multicolor

Culling Ritual – Aktuálně asi nejzajímavější a možná i nejlepší unstax. Produkuje spoustu many.

Abrupt Decay – Da se zrušit za pomoci Narset’s Reversal.

Assassin’s Strophy – Bohužel nejde cílit své.

Fire Covenant – Nejdřív životy potom counterspell.

Damn – Prostě pecka. A má i old frame.

Dovin’s Veto – Jak se píše ve flavor textu.

Oko, Thief of Crowns – Pokud bude ve hře, všichni řeší jen jeho.

Wear+Tear

  • Čestná zmínka

Supreme Verdict

Rapid Hybridization/Pongify

Disrupting Shoal

Goblin Sharpshooter

Pyroclasm

Guttural Response

Vindicate/Anguished Unmaking

Bane of Progress

Manglehorn

Cindervines

Pernicious Deed

Snuff Out

  • Země

Boseiju, Who Endures- (všech 5 zemí) – Za poslední roky pravděpodobně nevyšlo nic silnějšího. Lze zrušit jen efektem jako Stifle, neaplikuje se na ně ani efekt jako Trinisphere.

Práce s hrobem

Toto je velice důležitá část. Přeci jen co dělat, když je kombo v hrobu nebo zcela zásadní omezující efekt, který drží ostatní na uzdě a nám dává čas připravit své kombo. Zde budeme mít rozdělení opět na typy, jelikož je to lepší pro přehled na stavbu decků. Třeba Leonin Relic-Warden (Schrodingerova kočka)nutně potřebuje enchantmenty pro kombo.

  • Instant

Noxious Revival – Lze také použít jako zabránění draw karty po tutoru na vršek knihovny.

  • Sorcery

Sevine’s Reclamation – S Brechem nebo Willem, stojí druhá část karty jen 3 many.

Reanimate – Great at any cost. Kupříkladu s Vilisem. Zároveň skvělá výplň v balíku. Vždy něco udělá.

Finale of Devastation – Monogreen renimace a tutor s možností ukončovat hru, jednoznačně skvělá karta.

Yawgmoth’s Will – Ve většině případů je lepší Breach, ale ne každý hraje červenou.

  • Enchantment

Necromancy – Instantně vzít oponentovo cílovanou bytost z hrobu může vyhrát hru.

Animate Death – Když odejde ze hry vyskočí trigger na sacrifice.

Dance of the Death – Skvělý Art.

Underworld Breach – Často jako součást komb.

  • Creature

Karmic Guide – Echo nemusí být nutně nevýhoda. Alesha ví jak na to.

Eternal Withness – Když zelená tak Witneska. Její přínos je nezměrný. V Chulane lze použít i jako součást komba.

  • Artifact

Crucible of Worlds – Se Strip Mine ošklivá kombinace.

  • Čestná zmínka

Recall

Regrowth

Shallow Grave

Combo a staré Duály na závěr

Rád bych zde zmínil pár dalších kousků, které se mi nepodařili zařadit, ale jsou nezbytnou součástí některý decků. Některé se hrají právě kvůli nim. Ale těchto karet by byl dlouhý další dlouhý seznam, takže zmíním jednu z nejsilnějších a tím je Alluren. A necháme toto téma na nějaký příští článek.

A na úplný závěr bych se ještě rád vrátil k Landům. I přes to, že se jedná o competetive tak zde není nutné mít a hrát STARÉ DUÁLY. Jediný deck, u kterého jsem osobně zjistil nutnost vlastnit tyto země je Chulane. Zde se hraje okolo zemí a jedním z nejdůležitějších prvků je vracení si zemí do ruky a opětovné vyndání pro získání many a to by s landama z Ravniky(shockland) prostě nešlo.

Zpět na ÚVOD

Přeji mnoho výher Dominátoris. ( Jan Páleník)