Úvod
Vítám všechny u mého prvního článku v tomto roce. Poslední dobou jsem se ke kartám moc nedostal, ať už kvůli svátkům, tak i kvůli opětovnému znemožnění hraní mimo online eventy. V této době karetního sucha se tedy alespoň podělím o mé zážitky a postřehy z jediného turnaje, kterého jsem se v prosinci účastnil.
12.12., v době, kdy lockdown v našich krajích lehce polevil, se konal v Pardubické Tolarii Duel Commander showdown. Toho se účastnil maximální povolený počet hráčů, tedy 18, a já jsem si tuhle příležitost rozhodně nemohl nechat ujít.
Rozbor
Dlouze jsem se rozmýšlel, s čím na turnaj půjdu. Nebylo to rozhodování, co je silnější. Spíše šlo o to, co si více chci konečně zahrát. Nakonec volbu vyhrála karta, která není moc nová. Nedávno jsem si ji však pořídil a navíc v Commander Legends do ní vyšlo pár zajímavých karet, které jsem chtěl zkusit. Tou kartou je, jak už název napovídá, Queen Marchesa.
Mému rozhodování napomohlo i pár dalších zkušeností. Královna se poslední dobou hrála poněkud méně, pravděpodobně kvůli zvýšenému výskytu kontrolních balíků s modrou. Proti těm je většina karet tradiční kontrolní verze pro malý počet bytostí celkem mrtvá. Dále se jedná o styl hry, který je mi dost blízký- kontrolovat soupeřovu hru, mít odpověď na všechno a postupně shromažďovat větší a větší výhodu. Těmi novými kartami, co jsem chtěl zkusit, je cyklus Court karet- enchantmentů, co z hráče udělají monarcha a mají upkeep trigger, umocněný tím, pokud hráč stále monarchem je. Všechny courty v těchto barvách jsem vyzdvihl jako skvělé karty v rozboru, který si můžete přečíst zde: https://dragon-world.cz/rozbor-commander-legends-pro-duel-commander/.
Marchesa s Monarchem krásně spolupracuje, což tyto karty činí ještě silnějšími. Nejen že se hráč Monarchem stane znovu na jejím pouhém příchodu, ale navíc na upkeepu tvoří deathtouch haste tokeny. Ti případně dokážou lehce korunu donést zpátky.
Celý decklist je možné najít zde: https://tappedout.net/mtg-decks/marchesa-duel-4/. Nejedná o nic světoborného- hromada discardu a removalu, ty nejlepší planeswalkeři a třešničku na dortu Helma/RiP kombo pro rychlý finiš. Jelikož jsem se však již stihl přesvědčit o opresivní síle Eziora, tak jsem se rozhodl zařadit karty, kteří se o něj dokážou postarat. Executioner’s Capsule je Doom Blade na jednomanovém artefaktu, Angrath’s Rampage se dokáže zbavit i o artefakt nebo planeswalkera. Elspeth’s nightmare dokáže zabít bytost a pak zjistit, zda je čistý vzduch pro Marchesu nebo třeba Court.
Zařadil jsem i nově pořízenou Tithe, která mi více než jednou pomohla zajistit klíčové landdropy. Magmatic Channeler je další šikovná bytost, která umí poskytnout dodatečnou karetní výhodu i později pomoci ukončit hru. V neposlední řadě nesměl chybět ani můj oblíbený Fires of Invention, pro který si vždy s oblibou najdu místo.
Report
Celkem se odehrávalo pět kol. Na to, jak jsem byl připravený na Eziora, se nakonec z 18-ti lidí na turnaji vyskytovali jen dva. Samozřejmě, že jsem nepotkal ani jednoho.
1.Match
V prvním kole jsem potkal Davida Trana. Ten se po dlouhém hledání něčeho nového a zabanování Omnatha vrátil zpět ke Kess. V první hře neměl ty správné odpovědi, a mně na stůl prošla Marchesa. Tu sice zabil, ale to už jsem si zvesela lízal karty navíc. To chtěl přerušit Narset, o tu se postarat můj Ajani. Nakonec jsem položil Firesy into Court of Grace. S přihlédnutím, jak těžko se grixis barvy zbavují enchantmentů jsme šli na další.
Ve druhé jsem provedl téměř začátečnickou chybu, a nechal si dvě země na úvodní ruce. V matchupu dvou kontrolů je obecně klíčové, položit v prvních kolech zemi pokaždé. Třetí zem dorazila až o dost později, a Kess tak mohla nerušeně řádit. Ve třetí to bohužel vypadalo podobně. Nechal jsem tentokrát ucházející ruku se třemi zeměmi, ale neměl jsem odpověď na Liliana, the Last Hope. Ta se vesele plusovala, zatímco já pěnil nad absencí čtvrtého landu pro Marchesu. Ten přišel až ve chvíli, kdy měl soupeř na Marchesu odpověď, a tak se propracovala až k ultimátce. Poté jsem už neměl moc šanci na výhru.
2.Match
Ani druhé kolo mi nebylo matchupově přáno, přiletěl proti mně Prossh, Skyraider of Kher. První hru jsem stihl soupeře trochu jezdit, než se drak objevil, a poslední možné kolo jsem soupeře dorazil blesky. Druhou hru mi to vrátil a na stůl se dostal rychleji, než zdrávo přes nějaké rituály. Ve třetí nechal soupeř jeden land a Deathrite Shamana, o kterého ihned přišel a tak se riskantní keep patřičně vymstil.
3.Match
Až třetí kolo se mi povedlo dostat pěkný matchup. Sedl si proti mně Robert Klouček, tentokrát s Karlov of the Ghost Council. První hra probíhala snadno. Měl jsem odpověď na cokoliv, co zahrál a jakmile jsem začat lízat extra karty, šli jsme na další. Druhá hra však trvala o mnoho déle.
Začala celkem slibně, a to mým Balancováním Karlova a one-drop lifelink bytosti. Potom soupeř ale položil Necropotenci a začal lízat jako divý. Já zato však dostával spoustu karet z mého Monarcha. Konalo se tak zdlouhavé zápolení, ze kterého jsem nakonec díky podstatě mého balíku vyšel vítězně.
4.Match
Jako další soupeř mě čekal Vojta Beneš a jeho Maelstrom Wanderer. Ten po zabanování Ura nebyl moc ve formě, a navíc měl pořádnou smůlu. První hru se mi ho nějak podařilo sjezdit na dosah blesku, než se vyrampil do generála. Z něj nevyšlo nic podstatného, vlastně nejhorší scénář- dva dvoumanové ramp spelly. Já ve svém líznutým bleskem ukončil hru.
Druhá hra se nesla v podobném duchu. I přes úřadujícího Dark Confidanta jsem missnul čtvrtý landdrop a už jsem se bál, že nedokážu vyvinout včas dostatečný tlak. Měl jsem ale karetní výhodu, a tak když se do hry podíval Wanderer následovaný Primeval Titánem, bylo na vše přehršel odpovědí. Nakonec jsem stejně jako první hru k výhře ubral posledních pár životů blesky. Tak se mi podařilo uhrát 2:0 s matchupem, který bych asi vyhrát neměl.
5.Match
S pěkným skóre 3:1 jsem potkal v posledním kole Kubu Lelka a jeho Kinnana. I když vím, že jeho build není úplně tradiční all- in kombo build, stejně se cítím být v dobrém matchupu. Určitě lepšímu, než je Prossh nebo Wanderer.
První hra se nesla ve znaku dominance z mé strany. Dokázal jsem se zbavit všeho, co soupeř zahrál, a jakmile jsem začal lízal extra karty za monarcha a útočit, hra byla v podstatě u konce.
Další hru to vypadalo naprosto opačně. Kuba měl v podstatě kombo na úvodní ruce, a tím, že začínal, jsem nějak tak nestíhal likvidovat jeho hrozby. Kinnana jsem sice odpravil, ale neměl jsem odpověď na něj podruhé a zároveň Basalt Monolith. Další kolo s nekonečnou manou tak ukázal na ruce Walking Balistu a mohli jsme jít na třetí.
Třetí hra byla už daleko napínavější. Soupeř začínal s Retrofitter Foundry, a v nějakém třetím kole přes manašutr zahrál Winter Orb. Já měl na výběr- buďto zahrát Marchesu, nebo Court of Ambition. Rozhodl jsem se pro to druhé a to mě pravděpodobně stálo hru. Zatímco Marchesa by mi v následujícím zdlouhavém přebíjení se topdecky poskytovala assassin tokeny, Court jen na stole neužitečně seděl, zatímco soupeř v mém jen zahazoval jednu z extra karet, co mu můj monarch přinášel. Poté už měl rušení na jakýkoliv můj pokus cokoliv zahrát. Z posledního jsem přerušil Painter’s Servant+ Grindstone kombo mým Rest in Peace, ale ani to mi už nepomohlo.
Rekapitulace
Nakonec jsem tedy skončil s průměrným 3:2. Mrzelo mně, že jsem nepotkal Eziora, když jsem se na něj tolik připravoval. Ten byl nakonec dvakrát ze dvou v top 8, se mnou na osmém místě. Zároveň mě celkem překvapilo, že jsem dokázal porazit Prosshe a Wanderera, i když jsem s jejich účastí moc nepočítal.
Balík bych zpětně rozhodně trochu poupravil. Neosvědčila se Skullclamp, která se mnohdy ukázala jako mrtvá karta, a nezapomenu na Court of Ambition v poslední hře. Umí sice sám pořádně potrápit, ale když člověk ztratí monarcha, tak ho soupeř může celkem ignorovat. Court of Ire ani Channelera nemůžu posoudit, protože mi ani jednu hru nepřišli, ale zařadil bych je pravděpodobně znovu.
Jinak se balík hrál velmi pěkně. Mardu kontrol není špatný archetyp a jak bylo vidět, dokáže zvládnout i ty horší matchupy. Obsahuje velké množství kvalitních removalů a goodstuff planeswalkerů a karetní výhodou dokáže konkurovat čemukoliv s modrou.
Jsem velice rád, že se turnaj aspoň v takhle omezeném počtu konal. Byla to fajn příležitost si zase po dlouhé době (bohužel zároveň pravděpodobně i na dlouhou dobu) si zahrát v takovém počtu. U dalšího článku tedy na shledanou.