Zdravím u dalšího decktech článku. Tentokrát se chci podívat trochu víc dopodrobna na dalšího generála z Ikorie, tedy spíše generálku. Dlouze jsem se rozmýšlel, koho si jako dalšího vezmu na paškál, a nakonec to vyhrála karta, která už na dvou formátech (Historic a Brawl) musela být zakázána. Je jí Winota, Joiner of Forces. V mém rozboru generálů z Ikorie, dostupném na https://dragon-world.cz/rozbor-sady-ikoria-lair-of-behemoths-part-2-2/ jsem ji zařadil na druhé místo hned po Kinnanovi. Zatím se ukazuje, že z velice dobrého důvodu.
O generálovi
Jedná se o 4/4 human bytost za čtyři many v barvách bílé a červené. To, co Winotu dělá tak silnou, je její jediná (ale přitom dostačující) schopnost. Kdykoliv non-human bytost pod kontrolou jejího hráče útočí, její controller se podívá na vrchních šest karet z knihovny a položí jednu human bytost do hry útočící a navíc té bytosti dá do konce kola indestructible.
Bílá a červená barevná kombinace byla po dlouhou dobu, co se Commanderu obecně týče, jedna z nejslabších. Neměla totiž kvalitního generála a navíc způsob, jak kvalitně a konzistentně získávat karetní výhodu. V Duel Commanderu se do jisté míry hrála Aurelia, the Warleader, ta ale na agresivní balík stála příliš moc many. Jako dobrý a levný Boros generál pak až v další návštěvě Ravnicy vyšel Tajic, Legion’s Edge. Ten šikovně svými schopnostmi zapadal do agresivního balíku s nízkou křivkou a počtem zemí. Barvám však stále chyběla karetní výhoda, které mají ostatní barvy přehršle. A tak i když Tajic pro svoje barvy získal nějaké to výsluní, stále se jednalo o méně konsistentní verzi červeného aggra.
Hraním Winoty v command zóně balík získal dvě věci. V prvé řadě pořádnou winkondici, vršek křivky levného agresivního balíku, která kolo co přichází do hry, dokáže ihned vyhrát hru nebo alespoň získat obrovskou převahu. A protože se jedná o takovou hrozbu, kontrolní balíky, které závisí na interakci se soupeřem, se musí rozhodnout, zda systematicky odstraňovat non-human bytosti, aby Winota při příchodu nic moc neudělala, nebo s counterspelly a removaly čekat na Winotu a nechat se zatím ubíjet ostatními bytostmi.
Winota tak poskytuje balíku karetní výhodu, posíláním humanů rovnou útočících do hry i obrovské tempo, a možností položit generála od čtvrtého kola kdykoliv do hry i hodně tlaku. Stačí totiž, aby se soupeř jednou ve svém kole zatapnul a s pár non-humany na stole může hráč vyhrát jen položením Winoty. Je tak potřeba se průběžně zbavovat non-human bytostí, nebo být na Winotu kdykoliv připraven.
Strategie
Balík samotný není dle mého názoru nijak složitý na hraní a doporučil bych ho tak i méně zkušeným hráčům. Do čtvrtého kola se hraje jako běžný aggro deck. Pokládají se bytosti už od prvních kol hezky po křivce a tlačí se s nimi na soupeře, jak je to jen možné, tedy nic světoborného. Hlavní dilema je otázka, kdy Winotu zahrát. Proti řadě matchupů, jako jsou aggra a komba je třeba Winotu položit na stůl co nejdříve a snažit se tak ukončit hru co nejrychleji to jde. Proti kontrolům více závisí na aktuální situaci. Je třeba se rozhodnout, zda ve čtvrtém Winotu zahrát do odtapnutých man soupeře i za cenu, že bude nejspíše zrušená nebo jinak odstraněná, pokud to znamená, že zbytek bytostí tak dokáže udělit zranění soupeři. Nebo naopak Winotu nehrát, pokud se pravděpodobně jedná o čekající soupeřův counterspell, a tak jen zaútočit a přimět protihráče v podstatě ztratit kolo nic neděláním.
Většinou se však vyplatí Winotu i do očekávané soupeřově reakci zahrát, takzvaně dle anglického přísloví „Make them have it“, tedy přinutit jej reagovat, nebo prohrát. On soupeř ty removaly a counterspelly někdy použít musí a je často špatně zmírňovat tlak a dát mu dost času na obrácení situace v jeho prospěch. Tyhle rozhodnutí ale závisí na velké hromadě různých faktorů a neexistuje jednoznačná odpověď.
Pro/proti
Balík je, jak jsem už výše napsal, vhodný i pro méně zkušené hráče. Nevyžaduje moc hledání v knihovně a po většinu času člověk jen hraje bytosti a útočí s nimi. Většina myšlení je na straně soupeře, aby vymyslel jak se s tím vším popasovat a zbyla mu ještě nějaká odpověď na Winotu.
Bavit by mohl hráče, kteří mají hru za sebou co nejdříve a rádi hrají agresivní strategie, v tomto případě s něčím navíc. Osobně mi hrát Winotu celkem vyhovuje, i když jsou jinak aggra můj nejméně oblíbený typ balíků. V průběhu hry bych ji přirovnal k Saskii. Balík hraje pozvolna budováním armády na stole, dokud nenastane čtvrté kolo a pak zahráním generálky mnohdy dokáže z mála téměř ukončit hru.
Winota také šikovně vykrývá obvyklé slabiny agresivních balíků. Ty obyčejně nemají tak silnou kartu kdykoliv k dispozici, většina jako Kari Zev a Isamaru hrají v command zóně stabilní dvou respektive jedno manový drop. V mirroru u nich tak většinou vyhrává ten, kdo má lepší situaci na stole. S Winotou se však hra ve čtvrtém kole může jen s pár non-human bytostmi velice rychle obrátit a vyhrát tak i z předchozí nevýhodné pozice.
Agresivní balíky to proti kombům mají přirozeně těžké. Snaží se být co nejrychlejší, ale i tak výhry kombo balíků ve třetím či čtvrtém kole většinou nestíhají. Winota ale může hru v souboji dvou balíků s minimem reakcí na hru soupeře taky snadno vyhrát ve čtvrtém kole, nedávajíc tak soupeři moc času najít jednotlivé kousky komba. Druhá nevýhoda agger proti kombům je poté v malém počtu interakce a častém hraní pouze ve svém kole. To tenhle balík obsahuje co nejvíce bytostí, které soupeři nějakým způsobem znepříjemňují hru. Navíc si pár těch nepříjemných humanů umí Winota v tom svém čtvrtém kole vytočit a i když to samé kole ne vždy rovnou vyhraje, mnohdy nově položenými bytostmi dokáže zpomalit nebo i dokonce znemožnit soupeřovu winkondici.
A kontrolním strategiím zase představuje již zmíněné dilema- zaměřit se na odstraňování non-human bytostí a nenechat se jimi udolat, nebo se soustředit na odstraňování Winoty. Agresivní balíky jsou od přírody silné proti kontrolům a tenhle, i když lehce pro nejlepší výkon závislý na generálce, rozhodně není výjimkou.
Decklist
Winotu jsem si už sám několikrát zahrál, ale jelikož k velkému počtu nových karet a generálů nemám vlastní doladěný decklist. Místo toho zde představím pár decklistů jiných hráčů, kteří se balíku věnují více.
List discordového uživatele/uživatelky Wachelreeks existuje téměř od spoilnutí Winoty a představuje v tuhle chvíli pravděpodobně největší množství času a energie v podobě stavění, hraní a ladění tohohle balíku než kdokoliv jiný. https://archidekt.com/decks/526084#Winota,_Champion_of_Hate_Bears__(Archon)
Na nedávném pražském turnaji 27.06. se v TOP8 s Winotou umístil Martin Vlnas s vlastní podobou balíku. https://www.mtgtop8.com/event?e=26258&d=399631&f=EDH
Jak je na první pohled vidět, už v tuto chvíli existuje představa, jak Winotu postavit co nejlépe a nejefektivněji. Co největší počet bytostí, v poměru alespoň 2ku1 non-human a human typů. Co nejnižší manovou křivku (Goblin Guide, Isamaru, Hound of Konda) tedy jen pár karet stojících víc než tři many (určitě Palace Jailer, Bruse Tarl a Boorish Herder). Důležité jsou karty tvořící nonhuman tokeny (Legion Warboss, Seasoned Pyromancer) a poté humani, kteří jistým způsobem znepříjemňují soupeři hru (Magus of the Moon, Fiend Hunter).
Oba hráči se také shodují v počtu 38 zemí, což je i dle mého ideální kompromis mezi nižším počtem kvůli levné křivce a dostatku na zahrání Winoty ve čtvrtém pátém kole.
V souhrnu se dle mého názoru jedná o jeden z nejsilnějších aggro balíků v současné metagame, soudíc dle posledních turnajů, her, kterých jsem se zúčastnil a také feedbacku od ostatních hráčů. Je to rychlé aggro, které dokáže velmi potrápit interaktivními bytostmi a umí dost často vyhrát ve čtvrtém kole. Předpokládám, že se bude často hrát i na těch největších turnajích s vidinou slušného umístění. I na posledním ZAP turnaji před pár dny Winota obsadila čtvrté až osmé místo.
U dalšího článku tedy nashledanou.