EDH & cEDH (Commander Multi-player)

Commander (EDH) je vzrušující, jedinečný způsob hraní magic, který je o úžasných legendárních tvorech, velkých bitvách s přáteli! V tomto formátu si každý hráč vybere svého commandera. Poté si poskládá balíčkem tak, aby měl celkem 100 karet (včetně commandera), který obsahuje pouze karty barev v identitě zvoleného commandera. Kromě základních zemí, může každý balíček použít pouze jednu kopii jakékoli karty. Během hry můžete svého velitele několikrát zahrát, což znamená, že se vaše oblíbená legendární bytost může znovu a znovu vracet do hry, aby vedlo vaší bitvu k vítězství!

Jak hrát EDH

Formát Commander spočívá v tom, že si vyberete svého hrdinu a postavíte kolem něj svůj balíček. V tomto formátu pro více hráčů si vyberete legendární bytost, která bude sloužit jako váš commander a zbytek vaší knihovny postavíte na jeho barevné identitě.

Základy

Váš balíček

  • 1-2 karty commanderů (legendární bytost)
  • 98-99 ostatních karet (98 v případě partners)
  • Jedna kopie každé karty, výjimkou jsou základní země
  • Všechny karty musí být v barevné identitě vašeho commandera

Hra

  • 2–6 hráčů
  • Začínáte s 40 životy
  • Všichni commandeři začínají v jejich command zóně
  • Kola probíhají po směru hodinových ručiček
  • Poslední hráč který přežije vyhrál

Trocha teorie

Barevná kombinace

Barevná kombinace karty není úplně stejná jako barva karty: může pocházet z jakékoli části této karty, včetně mana costu a jakýchkoli symbolů many v textu pravidel. Každá karta v balíčku EDH musí používat pouze symboly many, které se objevují také na commanderovi. (Bezbarvé karty jsou povoleny v každém balíčku.)

Kazarov, Sengir Pureblood má mana cost černé many a aktivační schopnost, která vyžaduje červenou manu. Kazarova identita je černá a červená.

Lifecrafter’s Bestiary je bezbarvý artefakt se spustitelnou schopností, která vyžaduje zelenou manu. Barevná identita Lifecrafter’s Bestiary je tedy zelená.

Command zóna

Toto je speciální hrací zóna, ve které váš commander sídlí, když není ve hře. Každý commander začíná hru lícem nahoru v command zóně svého hráče. Commander může být seslán z command zóny, jako by to byl ve vaší ruce, za svůj běžný mana cost, plus další dvě many za každou předchozí dobu, kdy byl seslán z command zóny v této hře. Pokud by váš commander změnil zónu (tj. Byl vložen do vaší knihovny, ruky, hřbitova nebo exilu odkudkoli), můžete jej místo toho vrátit do své command zóny.

Commander damage

Hráč, kterému bylo v průběhu hry uděleno 21 nebo více bojových damage stejným commanderem, prohraje hru. Za tímto účelem je sledován commander napříč všemi zónami (například pokud jeden hráč převezme kontrolu nad commanderem jiného hráče, stále se počítá jakékoli poškození, které již commander udělil).

cEDH

Jak na cedh?? Rád bych na začátek řekl, že tento text je pokus o takové zprůměrování balíků do jednotné formy což samozřejmě nejde, ale i tak se o to pokusím..

Dlouhá trať cEDH…

V první řadě je potřeba si uvědomit, že edh je běh na dlouhou vzdálenost a ne vždy má člověk k dispozici všechny karty, které viděl někde na internetu, ale to vůbec nevadí. V edh je spousta možností, jak některé karty nahradit, samozřejmě pokud to jsou kousky, které jsou potřeba do comba, tak se nahrazují opravdu těžko nebo nemají náhradu.

Ale to ostatní téměř vždy nějakou náhradu mají. Případně pokud se nám nechce investovat do drahých balíků, tak je zde vždy možnost sáhnout po levnějším.

0-3 many – to je cEDH!

To je na cedh parádní, jelikož je to formát manacostově podobný modernu což znamená, že 0-3 many je 80-90% balíku tak se nám krásně zužuje pole karet, ze kterého je dobré vybírat. Samozřejmě jde vždy o typ decku jako je na modernu tron tak i zde třeba reanimační balík nebude složen s malých prcku, ale z pořádných prasat, aby vám to vysvětlili.

Jan Páleník na téma #cEDH!

A to nám hned nahrává na pár karet, které můžeme hned do našeho balíku dát, aby nás tyto reanimátoři nemuseli zas tolik trápit, alespoň v prvních kolech. A těmi kartami jsou samozřejmě grave hate kousky – spellbomba , crypta, a mnoho mnoho dalších.


Na začátek je, ale potřeba dříve než hledat odpovědi na jiné decky, rozhodnout se jaké barvy hrát a podle nich zvolit vhodného commandera. Pokud už víme, že chceme stavět combo deck tak určitě není na škodu, aby náš commander byl součástí comba. Ulehčí nám to poté jeho aktivaci.

Osobně si myslím, že cEDH ( multiplayer ) je formát o combech, takže budeme předpokládat, že stavíme combo deck, ale tento návod je použitelný i za předpokladu, že se bude jednat o balík bez comba, jelikož vždy bude potřeba mít v balíku silnou synergii a některé velmi často připomínají combo.

Barevnost balíčků?

Já mám osobně nejraději 3 barevné decky, 3 barvy nám jsou schopny zaručit, že deck má možnost odpovědět na vše nebo téměř na vše, dále nemáme problém udělat kvalitní a ne příliš drahou manabazi. Pokud, ale chcete hrát monobarevný deck nebo dvoubarevný či duhu, nic vám v tom nebude bránit. Na tomto formátu je hratelná každá barevná kombinace.

L A N D S

Dle počtu barev a náročnosti manacostu karet v decku bývá nejlepší manabaze 28-32 zemí z toho je ideální mít co nejvíce Fetch landu, v 3 barvě je to třeba 9 poté něco co umí najít jako třeba Ravnikové duali a pár basic landů, dokonce ani nevadí, když máme více fetch landu než je zemi, které si tím umíme najít. Pravděpodobnost, že nám dojdou vyhledatelné země je velice malá.

Doplnit manabazi je poté dobré okolo 10-15 manových kamenů jako je Sol Ring, signety a jiné, či jednomanových či dvoumanových bytostí jako Birds of paradise Lannovar Elves což samozřejmě vyžaduje zelenou, lze také použít karty typu rampart grow, ale bytost je přeci jen o něco efektivnější a manový kámen lze zase hned použít pro získaní many a hlavně lze použít v jakékoli barevné kombinaci.

Některé balíky budou vyžadovat třeba jen manové kameny jiné jen bytosti a generál třeba jako je Tatyova třeba jen spely vyhledávající země v knihovně.

Searching foooor…

Když už víme co použít pro barevnou stabilitu a rychlost našich decků je potřeba se zaměřit na to, jako se dostat k našim cílovým kartám. Nejjednodušší je samozřejmě za pomoci tutorů jako Demonic tutor, mystical tutor, jako tutor lze považovat i Birthing pod. Jenže tutorů není nikdy dost tak poté potřebujeme nějaký proliz, každá barevná kombinace nějaký poskytuje jak dobrý tak i ty špatné, lepší než hrát špatný proliz, který má nějakou podmínku jako třeba, že musíme mít nejvíce životu nebo tak i přes to, že stojí jen manu tak je lepší použít nějaký co nám dá kartu s jistotou, i když za vyšší manacost, jako třeba u zelené Harmonize.

Zelená nebo bíla neposkytují takové množství prolizu jako ostatní 3 barvy a proto potřebují na pomoc buďto jednu další barvu či artefacty, a ty naštěstí umí už nalízat celkem kvalitní kupu karet. Samozřejmě se to projeví na jejich ceně nebo množství nalíznutých karet vůči manacostu. Nejlepší draw má modrá a ta ho umí bez nějakého toho decrease, černá umí nalízat stejně velké množství i když většinou s nějakou tou podmínkou jako je ztráta životů, na druhou stranu černa má nejlepší tutory. 

Draw a card 🙂

Ideální počet prolizů a tutorů lze jen velmi těžko předem určit, jelikož se od toho velmi často odvíjí balík od balíku, ale osobně bych to viděl, že je průměrně ideální množství něco kolem 20 kusů prolizů a tutorů. V monobarvách to samozřejmě bude více specifické.

Již se blížíme k závěru a jedním z posledních je část balíku, která nám zajistí univerzalitu a možnost něco dělat s děním ve hře. Kupříkladu Disenchant , krosan grip, by force a mnoho dalších.

Osobně mezi tyto karty řadím i Snapcaster mage , eternal withness nebo toxic deluge či již zmíněnou spellbombu. Zde vám počet asi neporadím, jelikož každému už zbývá v balíku celkem málo místa a stále jsme nezapočítali comba nebo sinergie. Ale určitě je dobré mít alespoň 5 takových karet k dispozici. 

Kombo & synergie

Zde je sire velmi těžko určitelná, někdo zde může mít 20 karet jiný jen 6. Je to část balíku, okolo které celá naše hra bude stát, pokud je součástí náš commander je to jako bychom v balíku získali o místo navíc.

V případě, že nevadí, doporučil bych mít jedno combo na rychlou hru ,kdy budeme chtít uzavřít hru co nejdříve a jedno pro případ, že to nevyjde či je hra v patové situaci a máme čas si připravit náš záložní  plán, který může být i trochu složitější, takto doplníme 6-12 míst v balíku. Je možné, že nám zbývá  5-10 míst, to můžete využít pro svoji kreativitu, to znamená vyzkoušet si něco co chcete nebo přidat více kontrolních prvků či přidat na rychlosti prolizu,  prostě na čemkoliv co vás baví. A můžeme jít testovat.

Test in progress!
#decktest! #deckbuilding!

Při testingu se s balíkem začneme zažívat a zjišťovat, že nám ta či ona karta nevyhovuje a to je velmi dobře, jelikož jak jsem psal máme velké množství karet, které můžeme použít jako náhradu jiné tak se nám tímto krásně odhalí místo pro použití karet, které jsme v balíku chtěli, ale nakonec pro ně nenašli místo. Tato situace se navíc může i vícekrát opakovat. Jak jsem psal je to běh na dlouhou vzdálenost. 

Dragon World Gaming