Úvod

Ahoj všem čtenářům Dragon World! Po měsíci spoilerů jsme se konečně dočkali. Nová sada Commander Legends, zaměřená na commander formát, je skoro tu. Spolu s ní, protentokrát ještě hezky v předstihu před samotným vydáním, i můj rozbor. Poslední rozbor, a to sady Core Set 2021, můžete nalézt tady: https://dragon-world.cz/rozbor-zendikar-rising-pro-duel-commander/.

A že je opravdu psát o čem. Je spousta důvodů, proč se dá sadu považovat za nejzásadnější produkt pro DC pravděpodobně od Commander 2016. Tehdy totiž vyšla první várka legendárních bytostí s Partner keywordem, který poprvé umožnil začínat hru s více kartami v Command zóně. To postupem výrazně ovlivnilo metagame, a časem vedlo k zakázání řady generálů. Tento keyword se nyní v nové sadě navrací, na neuvěřitelném počtu padesáti karet. Je asi dobře, že se ho rozhodli vydat jen na monocolored bytostech. Stejně to však s kombinací starých partnerů otevírá obrovské množství kombinací.

Commander’s Plate

Připočtěme k tomu navíc jiné navrátivší mechaniky, jednu novou (zaměřenou hlavně na multiplayer), a velké množství opravdu silných karet a skvělých reprintů. To vše dělá sadu skvělou především pro deckbuildingové maniaky, jako jsem já, kteří se nemohou dočkat, až dostanou konečně nové karty do rukou. Co se reprintů týče, jen okrajově zmíním ty nejpodstatnější: Mana Drain, Vampiric Tutor, Scroll Rack, Rings of Brighthearth, Staff of Domination, Mana Confluence a hlavně portálový Three Visits.

Mechaniky

Když už je řeč o mechanikách, již jsem zmínil partner, která je očividně ta nejpodstatnější, ale zdaleka ne jediná. Vrací se nám i Cascade, bohužel jen asi na jedné či dvou hratelných kartách, ale hlavně Monarch. Mechanika z druhé Conspiracy sady, zaměřená na multiplayer formát, která je o to silnější ve dvou hráčích. Člověk si totiž musí pohlídat jen jednoho hráče, aby mu korunu nesebral. Taky stačí být monarchem jen pár kol, což je často dost na získání rozhodující převahy nad soupeřem. Nová mechanika Encore umožní exilnout danou bytost z hrobu a udělat do konce kola její kopii s haste za každého soupeře, na kterého má i útočit. Opět však moc žádná karta s ní, která by se měla nějak konsistentně objevovat.


Warning: file_get_contents(https://api.scryfall.com/cards/named?fuzzy=jared&set=): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 404 Not Found in /web/htdocs4/dragon_worldcz/home/www/wp-content/themes/dragon-world_responsive/blocks/block-tri-karty-mtg.php on line 37

Honorable mentions

Nejdříve něco málo k těm kartám, které se tolik hrát nebudou a potkávat je člověk bude pravděpodobně jen zřídka. Coercive Recruiter je nová obdoba karty Zealous Conscript, tedy ukradení bytosti do konce kola na pětimanové bytosti. Sice nemá sám haste, ale zato potom ukradne potvoru i při příchodu jiného piráta. Jeho největší slabinou však je, že krade jen bytosti, a ne jakýkoliv permanent jako Conscript. Emberwilde Captain je červený monarch outlet na agresivně stavěném 4/2 těle. Navíc dá zranění do soupeře podle jeho karet v ruce, kdykoliv na hráče s monarchem zaútočí.

Impulsive Pilferer je snad jediná hratelná Encore bytost pro náš formát. 1/1 goblin za jednu manu, co při úmrtí vytvoří Treasure token, se může hodit do gobliního Grenza, který hraje všechny možné one- dropy tohoto tribalu. Taky pěkně spolupracuje s obětovávacími tématy. Wheel of Misfortune je velice zajímavá karta, kterou by mohly využít burn a jiné agresivní balíky. Ve dvou hráčích funguje následovně- Oba tajně zvolí číslo a ten, kdo má větší, dostane tolik zranění, zahodí ruku a lízne nových sedm. Pokud oba zvolí stejné, zranění dostanou oba, ale nikdo nelízne ani nezahodí. Tak staví protihráče před dilema- kolik zranění jsou schopni dostat, aby si lízli nových sedm, ale hlavně zabránili agresivními soupeři nabrat novou ruku?

Akroma’s Will je nový ochranný instantní trik pro bílou, umí toho opravdu hodně, a jsou jen dva důvody, proč se možná nebude jednat o autoinclude do všech bílých agresivních balíků. Čtyři many jsou na tento typ karty hodně, a její síla je situační, podle situace na stole. Přeci jen by se ale třeba v MonoW hrát mohla. Jeska’s Will je taky velice zajímavá. Jeden z jejích módů poskytuje karetní výhodu podobně jako Light up the Stage. Druhý pak vytvoří tolik many, kolik má soupeř karet na ruce. S generálem na stole tak může působit karetní výhodu a zároveň vytvořit dost many na to ty karty i zahrát.

Reshape the Earth stojí celých devět man. Nalezení a vyložení deseti zemí však může v kombinaci s kartou Valakut, the Molten Pinnacle vytvořit dost zranění na okamžitou výhru. Keeper of the Accord je bílá karta poskytující extra rampu basic plání a token bytosti, pokud má od každého soupeř víc. Taky se jedná o fajn humana třeba do Winoty.

Fall from Favor se možná může zdát jako nevýrazná commona. Je to však třímanový monarch outlet, který navíc po dobu „vládnutí“ udrží danou bytost zataplou. Nejlepší jsou ty monarch karty, které navíc nějak brání soupeři korunu sebrat, což tato do jisté míry umí. Dále tři z Court karet, cyklu rare enchantmentů poskytující monarcha při příchodu a mající navíc efekt, který je v upkeepu monarchem umocněn. Court of Ire má asi nejužitečnější efekt- na upkeepu sedm zranění kamkoliv s monarchem a nebo dva bez něj. Stojí ale přitom celých pět man.

Court of Bounty vykládá na upkeepu zem do hry, nebo s monarchem rovnou bytost. Je potřeba však mít co vykládat a je to jediný z Court karet, který má užitečnost efektu podmíněnou něčím dalším. Court of Cunning je z cyklu nejlevnější, stojí jenom tři many. Moci stát se vládcem už třeba ve druhém přes elfa je v závislosti na matchupu opravdu silné. Jeho odemílací efekt je však obecně nejméně užitečný.

Honorable mentions- Generálové

Z potenciálních generálů tu máme třeba Archelos, Lagoon Mystic. Už leak jeho karty dlouho před oficiálními spoilery podnítil řadu hráčů k stavění lockdown balíku s touto želvou. Ta způsobuje, že pokud je odtaplá, všechny permanenty jdou do hry odtaplé. Když taplá, tak také taplé. Jedná se o takový Kismet na nožičkách pro soupeře. Taky umožňuje naprosto zamknout hru pomocí karty Stasis. Ardenn, Intrepid Archaeologist je zajímavý partner generál, který na začátku combatu hráče může libovolnými equipmenty a enchantmenty ověsit cílovou bytost nebo hráče. Párovat by se tedy mohl s nějakým levným, agresivním generálem v na equipmenty zaměřeném balíku. Armix, Filigree Thrasher by mohl vynikat v artefaktových balících, taktéž spíše agresivního typu. Hry Duel Commanderu bývají hodně o situaci na stole, a zničit bytost každé kolo jen za zahození karty může být zdrcující.

Bell Borca, Spectral Sergeant je nový boros generál, který nejenže poskytuje konstantní karetní výhodu každé kolo. Taky jako jediný z nedávno vydaných karet vyžaduje hráče si něco poznačovat. Jeho síla je totiž rovna největšímu manacostu karty exilnuté v tom kole. Nejde však jen o karty exilnuté jeho první schopností. Je možné zahrát Swords to Plowshares třeba na Hogaaka a rovnou se za oněch sedm i projet. Falthis, Shadowcat Familiar sice není ten nejmocnější z familiar cyklu, ale deathtouch a menace jsou pěkná kombinace schopností. Navíc i mimo command zónu, například pro generály jako Kelsien, the Plague. Gilanra, Caller of Wirewood umí poskytovat jak manu, při hraní spellů s cmc šest a víc i karetní výhodu. S množstvím manových elfů v balíku nabízí možnost začít hrát pětimanové věci od třetího kola.

Hezky se nabízí spolupracovat s Kodama of the East Tree. Jednak je k dispozici garantovaný spell za šest man, z kterého se dá těžit. Navíc je Gilanra i konsistentní manové urychlení, jak ho zahrát co nejrychleji. Jeho schopnost se navíc vybízí k různým kombům, jen přijít na ty nejefektivnější. Liesa, Shroud of Dusk nabízí novou, unikátní cestu, jak obcházet commander taxu. Stačí místo man navíc platit životy. 5/5 za pět man v bílé a černé se však dle mého názoru není třeba nijak moc obávat. Ale uchytit by se v čele nějakého kontrolnějšího balíku mohla. Livio, Oathsworn Sentinel má na manu celkem drahou a pomalou schopnost, jak zneužívat odchozí a příchozí schopnosti bytostí a chránit je před removaly. On sám však stojí jen dvě many a tak by balík, postavený okolo jeho schopností existovat mohl.


Warning: file_get_contents(https://api.scryfall.com/cards/named?fuzzy=Liesa&set=): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 404 Not Found in /web/htdocs4/dragon_worldcz/home/www/wp-content/themes/dragon-world_responsive/blocks/block-tri-karty-mtg.php on line 37

Malcolm, Keen-Eyed Navigator dává myšlenku, že by mohl existovat funkční pirate tribal, pravděpodobně v červené a modré. Zatím však nižší průměrná kvalita karet stále nedokáže být vynahrazena synergiemi, kterou tento subtyp poskytuje. Miara, Thorn of the Glade je další z extrémně manově levných partner generálů, navíc umí za svoje úmrtí nebo jiných elfů poskytovat extra draw. Taky v kombinaci s dalšími dvěma bílými partner generály z tohoto setu umožňuje hrát Lurruse jako companiona, a mít tak „třetího“ generála. Nymris, Oona’s Trickster pak nabízí hrát celý balík včetně generála ve stylu draw-go, hrajícím jen během soupeřova kola. Šestka dozadu dodává hodně na její životnosti a zároveň možnost krásně bránit soupeřově tlaku. Při zahrání prvního spellu v soupeřově kole pak dává karetní výhodu a navíc i pomáhá plnit hrob. Jen trochu škoda, že stojí těch pět man.

Prava of the Steel Legion je nejen čtyřka dozadu pro Dorana, ale i anthem pro tokeny stejně jako jejich výrobce. Zvláštně posiluje tokeny dozadu během kola hráče a ne soupeřova, ale i tak by se mohl hrát, třeba v kombinaci s Ikrou Shidiqi. Rebbec, Architect of Ascension má velmi silný pasivní efekt, dávající artefaktlm hráče protekci na spelly a permanenty za každý manacost artefaktů, který má hráč pod kontrolou. Ona naštěstí artefact není a navíc stojí čtyři many, jinak by její schopnost byla o dost strašidelnější. I tak by však mohla být velmi dobrá se Silasem, o to víc třeba oblečená Lightning Greaves, chránící se navzájem. A Tormod, the Desecrator vyrobí 2/2 zombie tokena pokaždé, když odejde bytost z hrobu onoho hráče. Propůjčuje se tak pro zajímavá komba s kartami jako Gravecrawler, Tortured Existence nebo Titan’s Nest.

Tak, a toto jsou zatím karty, které na formát dopad tolik pravděpodobně nebudou. Jak je vidět, je toho v téhle sadě opravdu hodně a síla karet je opravdu vysoká. Možná až moc, celkem mi připomíná Modern Horizons pro modern. Nyní tedy následují karty, které se dle mně dozajista do hrát budou.

Top Generals

Dargo, the Shipwrecker je generál, se kterým jsem v mém goldfish proxy testování užíval asi nejvíc srandy. Ať už spárovaný s Rograkhem, Jeskou, Eziorem nebo Tymnou. Stejně velkým trample tělem, co do hry umí přijít zatraceně brzy velmi připomíná Hogaaka. Stojí sice taky sedm man, ale navíc se zlevňuje za každý artefakt nebo bytost co to kolo byla obětovaná, nebo se obětuje při samotném sesílání. Stačí tak vyrobit tři permanenty těchto typů, obětovat je a Dargo se dá poprvé seslat jen za jedinou manu. Ezior přitom vypíná soupeřovy removaly, dokud nebude příliš pozdě, Rograkh dává tělo zdarma k obětování a Jeska možnost tomuhle pirát obrovi zabít jedinou ranou.

Rograkh, Son of Rohgahh, aneb generál za nula man. Nestát žádnou manu je koneckonců výsada každého správného kobolda. Taky je zato jen 0/1, ovšem s First Strike, Menace a Trample. Jediné, co mu tedy chybí vyhrávat hry, je hromada posilování. K tomu by mu mohl dopomoci Keleth, s Jeskou pak patřičně posílený umí působit od třetího kola nechutné množství zranění.

Krark, the Thumbless je další ze skupiny důkazů, že červené bylo v této sadě opravdu přáno. Po vzoru svých artefaktů se řídí mottem „všechno, nebo nic“. Při zahrání instantu nebo sorcery si hráč hodí, a buďto se spell bez efektu vrátí do ruky, nebo se zkopíruje. V průměru tak zkopíruje všechny spelly, ale člověk jich polovinu musí zahrát dvakrát. Ve skutečnosti však hráč nemá nekonečno času svá kouzla resolvnout, a je mnoho situací, kdy je potřeba zahrát věc ihned, nebo je pak pozdě. A v tomhle Krark opravdu moc konzistentní není. Mohl by však zářit v nějakém storm nebo spellslinger balíku, kde by se dalo využít obou možných výsledků.

Poslední z červených generálů, o kterých budu dnes psát, je Jeska, Thrice Reborn. Zároveň je to i jedna z nejoblíbenějších generálek sady. Už teď ji kdekdo zkouší párovat s všelijakými generály. Nejčastěji v agresivních balících, ve kterých je její triplovací schopnost značně smrtící. Poskytuje také možnost výhry při vytvoření nekonečna červené many. Stačí ji opakovaně hrát a používat její druhou schopnost za všechny její loyality countery, aby se ihned mohla zahrát znovu. Tímto umí přetvořit nekonečno many na nekonečno zranění. Předpokládám, že se s ní v command zóně určitě vídat budeme.

Z bílých generálů se mi přeci jen nejvíc líbí Keleth, Sunmane Familiar. Tenhle levný, nenápadný kůň posiluje o +1/+1 žeton generály hráče včetně sebe, kdykoliv ta bytost zaútočí. Ve spolupráci s jiným levným partnerem tak umí vytvořit rychlý tlak, který se dokáže postupně vymknout kontrole. Nejlépe spolupracuje podle mně s Rograkhem, kterého umí začít posilovat už od druhého kola. Špatný by nemusel být ani s Reyhan v nějakém counter- based balíku.

Tevesh Szat, Doom of Fools je druhý z planeswalker- partnerů sady. A i když už od leaku jeho karty nebyl tak nahypovaný jako Jeska, nepřijde mi o nic moc slabší. Stojí sice celých pět man, ale zato má spoustu loyality. V kombinaci s jednou +1 abilitou poskytující karetní výhodu, a +2 abilitou vyrábějícím dva 0/1 tokeny. Svou ultimátkou pak hrozí převzít kontrolu nad všemi soupeřovými generály, ať už jsou na stole, nebo v command zóně. Nejedná se tedy o instantní výhru, ale přeci dostatečnou nepříjemnost, aby byl soupeř nucený se o něj postarat. To právě ale není s jeho loyalitou a konstantním vyrábění tokenů moc jednoduché. Naproti Jesce, která se spíše hodí do agresivních balíků, se tak bude hrát v čele spíše těch kontrolních, kde výrazně pomůže získat rozhodující karetní výhodu.

Nakonec si nechávám pravděpodobně nejvíc competitive generála sady. Důvod, proč jím je Esior, Wardwing Familiar, je celkem zřejmý. Tento formát se značně točí kolem velmi kvalitní interakce se soupeřem, schopnost mít odpověď na ty nejhrozivější soupeřovy permanenty. To je právě, co Ezior ze strany soupeře vypíná, dokud není příliš pozdě. Za veškeré spelly, kterými soupeř cílí generála hráče, musí navíc doplatit tři many. Nejenže tedy vypíná removaly od soupeře v prvních třech kolech hry, kdy jsou nejvíce potřeba. Ono i samotné zdražování výrazně zdržuje v tempu. Hlavně v kombinaci s levnými zdražujícími counterspelly.

Ezior se bude nejlépe párovat s generálem, který poskytuje karetní výhodu (Tymna, Ludevic), nebo ty, kteří umí rychle ukončit hru (Dargo, Jeska, Keleth). Hlavně s těmi prvními dvěma mi přijde dobrý možná až moc.

Top (in 99)

Naposledy se chci věnovat kartám, které pravděpodobně budeme potkávat celkem často, a to ve více balících.

War Room je nová země, která by se měla dostat do téměř všech jedno či dvoubarevných balíků. Ty si nejčastěji budou moci dovolit hrát o jednu bezbarvou zemi navíc. Pokud ano, v pozdějších fázích hry karty z ní líznuté navíc mohou výrazně pomoci vyhrát hru. O hratelnosti této karty rozhodne, jak bude vypadat budoucí metagame. Proti velkému množství agresivních balíků tak dobrá není, ale hlavně v mirroru dvou kontrolů dokáže opravdu rozhodnout.

Dva zbývající z cyklu Court enchantmentů vypadají hratelněji, než ostatní. Court of Ambition vypadá velice silně ve schopnosti ukončit sám o sobě hru. Ono i bez monarcha, ty tři životy za kolo ledaže zahodí kartu je celkem dost. Nevýhoda však je, že generálům jako je Uro nebo Omnath to ztrácení životů tolik nevadí. Court of Grace je pravděpodobně nejsilnější z cyklu do tohoto formátu. Hráč totiž každé kolo dostane token s flying, kterým buď monarcha rychle vezme zpátky, nebo výrazně pomůže v jeho uchránění.

Flamekin Herald je další z pecek, která červená od této sady dostala. 3/2 elementál za tři, co dává commander spellům cascade. Největší výhodu poskytuje buď levným partner generálům, kteří nehrají moc rušení do kterého by cascadit byla škoda. Nebo těm, kteří využíjí plný Heraldův potenciál a krásně ho následují po křivce, jako například Winota.

Commander’s Plate je nový top equipment. Jeho síla se přitom odvíjí od toho, kolik generálové zahrnují barev do své identity. Dává totiž mimo +3/+3 bonusu i protekci na všechny barvy, které do identity generála hráče nespadají. Velká výhoda je i jedna mana na seslání. Pět man na equip je příliš, nejlépe se tedy využije v balíku levných partnerů, ideálně s artefaktovou synergií. Například Akiri, Silas, Ardenn nebo Rebbec.

I když nových kvalitních hraček obdržela nejvíce červená, hrubá síla jiných karet to pro ty ostatní barvy vyvažuje. A černá si nemohla přát lepší bytost, než je Opposition Agent. Třímanovou bytost, která brání soupeřům ve hledání, bychom tu už měli v podobě Aven Mindcensora. Ten ale nedělal nic extra navíc, a dokonce často nechal soupeře aspoň něco najít. Tenhle agent však žádné chyby nedělá a má povolení nejen zabraňovat hledání. Při pokusu něco nalézt totiž převezme doslova situaci pod svou kontrolu.

Zaprvé, při resolvnutí search efektu soupeře ukáže jeho ruku, celou knihovnu, face-down exilnuté karty i morphy. Zadruhé dovolí hráči něco za soupeře najít, což jde rovnou do exilu agentova kontrolera a pak se může kdykoliv zahrát. Agent zahraný do jakékoliv hledání, třeba i aktivace fečky, výrazně zvrátí hru ve prospěch hráče. Dodá maximum informací od soupeře a zajistí karetní výhodu nejen zabráněním hledání, ale i nalezením místo toho druhého. S ohledem, jak často se tyto efekty na formátu hrají, se dá Agent očekávat ve všech balících hrající černou. Pokud tedy člověk chce hledat se soupeřovými třemi volnými manami, měl by si radši pošetřit i instantní removal.

I modrá dostala svého „agenta“, v podobě bytosti Hullbreacher. Taky třímanová 3/2 s flashem, která nejenže zakazuje soupeři lízat více než jednu kartu za kolo. Navíc také za každý pokud líznout si více udělá hráči treasure token. Permanenty zakazující lízat extra karty už sice existují, žádné z nich však doteď nešly zahrát v reakci na soupeřovy draw spelly. Hullbreacher zahraný v reakci na třeba Brainstorm může v okamžiku rozhodnout hru. Líbí se mi fakt, že značně postihuje řadu největších hrozeb formátu- Izzet partnery, Ura, Aminatou, Omnatha. Tyhle všichni generálové rádi a konzistentně lížou extra karty, což Hullbreacher rád přetaví v tempo výhodu. Navíc i vyráběním artefaktů podporuje generály spolupracující s artefakty, jako třeba Akiri.

Nakonec si nechávám kartu, která na formátu povolená pravděpodobně dlouho nebude. Jak asi všichni z vás tuší, je řeč o Jeweled Lotus. Nejnovější iterace nejikoničtější mtg karty funguje přesně jako její predecezor. Jen mana z něj může být použita pouze na sesílání generálů. Stejně, nula manový artefakt, který urychlí seslání generála až o tři many (Darga až o pět) dává hráči obrovskou tempo výhodu. I v této omezené podobě by se v současnosti hrál úplně ve všech balících, které dokážou využít alespoň dvě z těch man na první seslání. Tedy že by se pravděpodobně nehrál jen u generálů jako Aminatou nebo Leovold. Nemůže sice být zneužit do infinity komb jako Lion’s Eye Diamond, stejně ale takové urychlení pravděpodobně nemůže na formátu, kde je jinak většina „fast many“ zakázaná, dlouho zůstat.

A to je pro tento rozbor všechno. Osobně se velice těším, až si nové karty vyzkouším v praxi, a jsem napjatý jak moc noví generálové, oba „agenti“ a ostatní karty ovlivní stávající metagame. Snad se situace zlepší a zase se budou moci pořádat irl turnaje. U dalšího článku tedy nashledanou.

– Honza „Miraculeux“ Jílek