Úvod

Zdravím u dalšího článku. Nyní je čas se s lehkým odstupem podívat, které karty z nové Kamigawy se dokázali prosadit a najít permanentnější místo na tomhle formátu. Historicky se přitom mimo jiné už zapsala tím, že dohnala Duelovou rules comittee k dlouho zvažované a naprosto zásadní změně pravidel. O tom se však budu více věnovat později. Můj poslední rozbor sady Innistrad: Crimson Vow je zde: https://dragon-world.cz/rozbor-sady-innistrad-crimson-vow-pro-duel-commander/.

Sada je dlouho očekávaným návratem na sféru Kamigawa, silně inspirovanou východní mytologií a kulturou. Nestala se zrovna tou nejoblíbenější a také je dodnes shazovaná za průměrně velmi nízký power level. I tak z ní pochází řada karet, které dodnes formát definuje a svou silou vyčnívají nad ostatní, jako Umezawa’s Jitte, Sensei’s Divining Top, Gifts Ungiven a prvně v ní vyšla i nyní čím dál více relevantní Pithing Needle.

Mechaniky

Nová Kamigawa přináší především z oblasti mechanik staré Ninjutsu, které umožňuje trikovat v combatu vyndáváním bytostí z ruky hráče na bojiště za vrácení neblokovaných útočících. Dále tu je trochu upravená verze equipu- Reconfigure, díky které je možné z daných bytostí dělat equipment nasazením na jinou a i naopak udělat bytost sundáním. S tím souvisí efekt Modify, který se spouštějí díky bytostem hráče, které na sobě mají equipment, enchantment nebo countery.

Cyklus

Jako v každé moderní sadě je tu také jsou karty stejného typu za každou z barev jedna. Invoke jsou instanty a sorcery se zásadním efektem, který je vybalancován velkým množstvím barevné many potřebné pro jejich seslání. Žádná z nich jej ale nemá tak silný, aby na tomto formátu byla kompetitivně hratelná. Karty March of ….. jsou na tom z toho pohledu o poznání lépe. Jedná se o instanty s cenou jedné barevné many a X, které mají podle zaplacené many do něj efekt. Navíc se za exilnutí karty z ruky stejné barvy dají o dvě bezbarvé many zlevnit. Vyniká z nich bílá, která je kvalitním a všestraným removalem.

Podobně jako v původní Kamigawě tu máme i sadu legendárních zemí v zastoupení každé barvy. Stejně jako jejich předchůdci mají obrovskou přednost v tom, že jdou do hry odtaplé a dávají manu bez jakéhokoliv omezení. Slabina v tom, že jsou legendární, nás moc zajímat nemusí. Zatímco ty původní spolupracovaly s legendárními bytostmi, ty nové jde z ruky zahodit pro aktivování jejich druhé schopnosti. Ty jsou dokonce levnější za počet legendárních bytostí hráče ve hře. Skýtají tak podobný potenciál, jako takzvané MDFC ze Zendikar Rising. Je možné je využít jako landdrop a nebo je z ruky „zahrát“ jako těžko rušitelný spell, podle situace. Hodně lidí jen hodnotí, jak silná je ona schopnost a nebere v potaz, že se jedná o téměř vždy lepší basic land.

Hratelné jsou podle mně víceméně všechny. Vejít by se měly do všech balíků, které hrají více než jeden basic land daného typu, který je tak lehce možný nahradit. Zelený je na tom nejlépe poměrem cena-výkon. Jedná se o odpověď na enchantment, artefakt nebo i klíčovou zemi. Je tak silný, že za zničený permanent hráč dostane do hry zemi s basic land typem. Bílá a modrá jsou taktéž potenciální removaly- bilý dává čtyři zranění útočicí nebo blokující bytosti a je na tom lepší manově, modrý to kompenzuje větší všestraností a vrací permanent do ruky. Černá má tradičně k dispozici vracení z hrobu, s přidaným odemletím tří karet, kromě bytosti to může být i planeswalker. Červená má zemi ve srovnání nejslabší, ale i tak je přinejmenším odtaplá zamě s výhodou. Dva 1/1 tokeny s haste mohou třeba překvapivě vyblokovat útok, ohrozit planeswalkera nebo spolupracovat s kartami jako Skullclamp, Earthcraft a podobně.

Bílá

Yoshimaru, Ever Faithful- Bílá barva toho v tomhle setu dostala pro Duel Commander jednoznačně nejvíc. Může to být jeden z důvodů, proč je v současnosti nejzastoupenější barvou ve spektru balíků v top8 listech. Začneme proto navíc kartou, která se stala pomyslným hřebíkem do rakve partner mechaniky. Wizardi vydáním dali najevo, že plánují vydávat další legendární bytosti s partner abilitou. Navíc s takovým poměrem cena-výkon , které jsou sice v casual multiplayer edh možná v pořádku, na což jsou tyhle produkty cílené, ale pro duel commander naprosto nevybalancované. Proto se RCDC rozhodla k razantnímu kroku a upravení pravidel ohledně více generálů v commander zóně, a navíc byl Yoshimaru jako generál rovnou zabanován.

Co je vlastně na téhle kartě tak hrozného? Za prvé, stojí jen jednu manu. Je tak v podstatě téměř striktně lepším Isamaru. Ten je v současnosti jeden z top generálů s konzistentními výsledky z těch největších turnajů. Na dvaceti životovém singleton formátu je mít každou hru k dispozici one drop velice silné. Zároveň se díky levné manabázi jedná o levný a celkem přímočarý balík, vhodný pro začátečníky. Je na formátu stále povolený hlavně z toho důvodu, že díky omezení na jedinou barvu neumožňuje mít takovou průměrnou kvalitu karet jako ty vícebarevné. Tu nevýhodu by ale Yoshimaru díky partner mechanice neměl. Bylo by tedy tak možné zkombinovat ho s jakýmkoliv levným partnerem, ideálně dvoubarevným, a tak by vznikl balík který by měl obojí. Jak one-drop úplně každou hru, kterým by strašil od prvního kola nehledě na mulligan, a zároveň vysokou průměrnou kvalitu karet.

Problém je s ním i v tom, že se nejedná pouze o levnou bytost. Díky jeho abilitě Yoshimaru vyroste za každý další legendární permanent, který přijde do hry. Ano, ne jen legendary bytost, ale tenhle pes je schopný růst za každou legendární zemi, kterých s vysokou hratelností nyní pár vyšlo, ale i za každého planeswalkera, třeba i Mox Amber a podobně. Má tak potenciál narozdíl od Isamaru, Zurga ale třeba i takového Ragavana postupně přerůst jakékoliv soupeřovi blockery a blesky. Takže proto jsem se ani moc nedivil tomuhle razantnímu opatření. Zároveň věřím, že by se i v balíku samotném hrát mohl, jak třeba v již zmíněném monowhite, nějakému jinému agresivnímu balíku s větším množství legendárních bytostí, nebo třeba i v agresivně postavené Sisay.

Swift Reconfiguration- V commander produktů spojeném s touto sadou vyšla další vysoce hratelná bílá karta. Tahle barva je typická pro aury, které nějakým způsobem omezují bytosti, ale i jiné typy permanentů. Většinou jde o vypínání možnosti útočit a blokovat, často i s vypínáním aktivačních abilit. Tahle aura ale funguje trochu jinak. Z vehicle artefaktu nebo bytosti smaže creature typ a dá ji schopnost „oživit ji“ za crew 6. V podstatě ji tak znemožňuje útočit a blokovat, ledaže by ji ostatní bytosti hráče pořádně pomohli, ale zase nijak neovlivňuje její ability.

Má ale i jiná využití, než být pseudoremoval. Swift Reconfiguration je opravdu swift, tedy má flash, a dá se tak zahrát v soupeřově kole, shazuje equipmenty a většinu jiných aur a podobně. Použít se ale dá i na vlastní bytost a smazáním creature typu ochránit před ničením bytostí, které nemohou cílit artefakt. Tohle může využít třeba taková Sythis, která je často cílem jakéhokoliv zabíjení, co má soupeř po ruce, a umožní ji i tak používat její schopnost, která se tím navíc i v reakci spustí. V neposlední řadě tvoří s nechvalně proslulým Devoted Druidem nekonečné kombo na libovolné množství zelené many. Umožní mu neomezeně používat obě jeho schopnosti, navíc i v kole kdy bytost přišla do hry.

Lion Sash- I základní sada Kamigawy se nedá v rámci bílých karet nijak zahanbit. Tenhle equipment v lecčem připomíná už stávající klasiku formátu- Scavenging Ooze. Je to bytost co stojí dvě many, a za aktivaci jednou barevnou manou exiluje cílovou kartu z hrobu. Zatímco Scavenging Ooza roste jen za bytost, za který zároveň přidává po jednom životě, Sash roste za každý sežraný permanent. Často se tak dokáže růstem své síly vymknout kontrole daleko rychleji. V průměrné hře bývají i ze začátku hry v hrobě třeba dvě tři fečky, a tak má o to větší potenciál stát se opravdovou hrozbou, ne jen graveyard hate techem. Navíc je možné jej přendat díky reconfigure na jinou bytost, a třeba s pomocí True-Name Nemesis nebo flyingu dojít velmi svižně pro výhru. Je tak výraznou posilou pro všechny bytostně orientované balíky s bílou.

The Wandering Emperor- Někdo se protentokrát rozhodl, že by bílá měla dostat i nejlepšího planeswalkera sady. Jedná se o prvního planeswalkera, který má sám o sobě flash a umí to kolo, co přijde do hry, použít svoji abilitu jako by byla instant. Má i všechny tři své schopnosti vysoce použitelné a relevantní pro využití v soupeřově kole. První dokáže permanentně posílit bytost o +1/+1 a obdařit first strikem do konce kola, což má právě největší dopad v soupeřově útoku, kdy může fungovat jako jakýsi combat trik. Druhá tvoří 2/2 tokena, a i když se nejedná o tu nejoriginálnější abilitu, dosud to planeswalkeři v instant speed rychlosti neuměli. Znova to dokáže kazit soupeřův útok a zablokovat 1/X nebo se vyměnit s X/2 bytostí, nebo jen udělat token v soupeřově end stepu a ve svém hned útočit. Navíc má daný token vigilance. Třetí abilita je pak ta nejúdernější a rozhodující argument, proč tohohle planeswalkera hrát. Dokáže totiž přímo zničit taplou bytost. To může udělat buď opět v soupeřově útoku, nebo i na konci kola pokud je třeba. Poradí si tak i s většími hrozbami a nebo i vytrestat soupeře, který se rozhodl zaútočit do volných man s generálem, který by jinak taplý být nemusel, např. Kess. Ty dva přidané životy jsou opravdu jen třešničkou na dortu, ale i to může být rozdíl mezi výhrou a prohrou.

V konečném součtu je to znovu ten flash a možnost rovnou v tom kole použít schopnost, co tuhle kartu posouvá nad záplavu Gideonů a Elspeth co kdy dřív v magicku vyšly. Znamená to většinou to, že bude hráč schopen použít jednou abilitu v soupeřově, a poté i ve svém kole.

Light- paws, Emperor’s Voice- Bílá je v téhle sadě natolik požehnaná, že tu dostala i nového, kompetitivního a unikátního generála, který nestojí jednu manu. Light Paws za každou Auru zahranou hráčem, co přijde do hry, najde auru v balíku se stejnou nebo menší cenou a nasadí si ji na sebe. Dvě many zase nejsou takový rozdíl než jedna, a tak se jedná o generála, který se velmi rychle dokáže stát nekontrolovatelnou hrozbou. Ono je totiž celkem klíčové, že ty aury mohou mít stejný manacost. Pokud se jej tak soupeř ihned nezbaví, nebo nezruší zahranou auru, dostane lišák protekci na kýžené barvy, +X/+X za každou auru ve hře plus hromadu keywordů k tomu. A aby toho nebylo málo, zahraná aura přitom ani nemusí jít na onu bytost. Může to být třeba ten Swift Reconfiguration zmíněný výše na soupeřova blockera. Samozřejmé je, že pokud se soupeř dokáže generála včas zbavit, tak balík tak skvěle nefunguje, a je také díky funkci schopnosti náchylný na bílé ničení, proti kterému se brání těžce. Jedná se i tak o zajímavou volbu, jak hrát monowhite, a také celkem úspěšnou, čemuž napovídá za onen měsíc a půl řada zářezů na mtgtop8.

March of Otherworldly Light- Nejlepší kartu z tohoto cyklu tady dostala jednoznačně bílá. A to nejen pro Duel Commander, ale i pro jakýkoliv jiný formát. Poprvé, co jsem tu kartu uviděl, se mi vybavil Prismatic Ending. Také velmi často hrané bílé zabíjení s X v ceně, ale několik rozdílů se tu rozhodně najde. Upgrade ze sorcery na instant je vykompenzováno cenou. Kde zatímco Prismatic dokáže odstranit věc za jedna také za jednu manu, u Marche je potřeba zaplatit many alespoň dvě. Jsou i odlišné výjimky, tedy čeho se tyhle karty zbavit nedokážou. March umí exilnout jen artefakty, enchantmenty a bytosti, Prismatic se dokáže zbavit i planeswalkerů. Trochu skrytá výhoda nového zabíjení je ale v tom, že umí cílit i země, které mají zároveň alespoň jeden z povolených typů. Tím je třeba Dryad Arbor, artefaktové země z Mirrodinu, ale hlavně Urza’s Saga, která se nyní hraje skoro ve všech balících. To je vedle instant rychlosti hlavní předností téhle nové karty. Nicméně věřím, že se do balíků s bílou stejně vejdou obě.

Modrá-

Moonsnare Prototype- Aneb mnohem více, než nový Springleaf Drum. Modrá je druhou v pořadí v barvách, které toho z nového setu dostaly do Duel Commanderu nejvíce. Tahle nová karta toho umí více, než je na první pohled znát. Člověka by nejdříve napadlo, že se jedná o další verzi Drumu, kterou je možné použít i jakýsi pseudoremoval. V tom jsou ty karty podobné- obě poskytují manu za použití jiného permanentu, ale nový Prototype jen umí tvořit bezbarvou, nenajde ho Uzra’s Saga a je možné ho hrát jen v balících s modrou. Má však narozdíl od původního „Bubnu“ velkou přednost. Do jeho první schopnosti je možné tapovat nejen bytost, ale i artefakt. To té kartě dává zaprvé daleko jiný rozměr potenciálem urychlovat v prvních kolech hry. Zadruhé, výborně tak spolupracuje, podobně jako třeba obávaný Urza, s artefakty, jejichž schopnosti nefungují když jsou tapnuté. Když tedy máme na stole třeba Winter Orb a Prototype zároveň, můžeme Orb v soupeřově kole tapnout, a ve svém mít k dispozici všechny své země. Očekávám tuhle kartu vídat všude, kde je alespoň lehké téma kolem artefaktů.

Tezzeret, Betrayer of Flesh- Zajímavé karty z modré tu sdílejí téma artefaktů. Tezzeret, jak už je u jeho karet zvykem, je zmiňuje v každé z jeho abilit. Navíc má i zajímavou pasivní schopnost, která umožňuje aktivovat jenou za kolo artefakty za o dvě many levněji. Lze tak třeba obětovat Clue token nebo aktivovat Breyu zdarma, stejně tak equipovat Skullclamp nebo Jitte, nebo odtapnout Basalt Monolith za jednu manu. První z jeho aktivačních abilit tvoří karetní výhodu, a zároveň i plní hrob. Druhá oživuje artefakty na slušné 4/4, nebo permanentně „startuje“ vehicle karty. Ultimátka potom umožňuje získat v balíku s jen pár artefakty rozhodující karetní výhodu. Do takového decku pasuje perfektně a rozhodně si dokáže vysloužit své místo.

The Reality Chip- Celkem jednoduchý artefakt, který ale toho dokáže spoustu. Jedná se o 0/4 bytost za dvě, která umožňuje hráči dívat se na vršek své knihovny. Pokud se ale za tři many rekonfiguruje na jinou bytost, hráč může karty z vrchu balíku rovnou hrát. Jedná se tak o artefaktovo bytostní verzi karty Future Sight. Je to zajímavý generál, zvláště pokud jde o balík s nízkou křivkou, plný levných bytostí a nižším počtem zemí. Ze začátku to je slušný bloker a v pozdějších fázích hry z něj bývá zdroj rozhodující karetní výhody.

Weaver of Harmony- Ostatní barvy tentorkát co se týče hratelných kusů zůstaly trochu zkrátka. U zelené se alespoň zmíním o parádní posile do Sythis. Je to „posilou“ doslova, protože Sythis a dalším enchantmentovým bytostem dává +1/+1. Přináší toho do balíku, který se stále aktivně hraje a sem tam zvládne solidně umístit ale daleko víc. Je to zároveň levný enchantment, takže spouští schopnost Sythis i ostatních enchantresek. Poslední abilita toho v takovém balíku zvládne mnoho. Je schopný kopírovat jednou za kolo draw/lifegain trigger generálky, ale i třeba pomůže exilnout druhou bytost přes On Thin Ice, zničí dva permanenty se Seal of Cleansing a podobně.

Rabbit Battery- Za zmínku stojí tahle nenápadná novinka. V podstatě sedmimílové boty z Forgotten Realms, ale přidávají i jedna dozadu, ale hlavně je to bytost samo o sobě. Může to tak v prvním kole dát za jedna, držet equipmenty a všechny ty další výhody, co bytosti mají. Každá další bytost potom může pomocí něho dostat haste a ještě drobné, ale důležité posílení. Díky tomu jej podle mně využijí i jiné balíky, než monored.

Multicolor

Hinata, Dawn-Crowned- Vyšel tu i zajímavý generál, který poskytuje manovou výhodu nad oponentem v podobě zlevňování spellů s kombinací zdražování těch soupeřových. Dokážu si ho představit v prvé řadě jako kontrolní balík, který pomůže hrát efektivněji a dříve většinu interakcí. Counterspelly i removaly totiž ve většině případů cílí. Podobně s EDH klasikou Grand Augustinem, zlevňování spojené se zdražováním soupeřových kouzel může samo o sobě rozhodnout o výhře. A ačkoliv Hinata nezdražuje ani nezlevňuje vše, kompenzuje to lepšími staty a schopnostmi, které výrazně pomůžou ukončit hru. Koneckonců tu už nějaké ty zářezy na mtgtop8 jsou.

Go-Shintai of Life´s Origin– Stejně jako v původní Kamigawě, v sadě tu máme odkaz v podobě shrine enchantmentů. Tentokrát to jsou zároveň bytosti, ale podobně jako jejich předchůdci mají efekt silný podle počtu shrine karet u hráče ve hře. Jinak bych se o tomhle cyklu ani nezmiňoval, ale díky této nové legendě by mohlo být možné postavit alespoň trochu kompetentní balík kolem těchto enchantmentů. Má totiž relativně nízkou manovou cenu, při příchodu sebe i jiné nontoken Shrine karty vytvoří 1/1 Shrine token. Ten tak násobí efekt těch ostatních, což může vést k nezastavitelné lavině karet, životů, tokenů a zranění.

Shorikai, Genesis Engine- Jako poslední jsem si nechal generála, který ovlivnil vody Duel Commanderu zatím snad nejvíce. Tahle mašina na tokeny a karetní výhodu se už od spoilerů dostala do podvědomí hráčů. Vyhýbá se díky absenci creature typu většině removalů a i když je se svými čtyřmi manami v costu jedním z dražších generálů, splňuje zcela požadavky kompetitivního generála. Jak se dostane do hry a soupeř nemá odpověď, hodně rychle nastává konec hry. Nabízí se srovnání s Teveshem, který taky stál hodně, ale kombinací tokenů na blokování a spousty karet navíc vyhrával skoro sám o sobě. Tady je jen ultimátní abilita nahrazená nastoupením do vozu a možností dojet si jako 8/8 bytost pro výhru. Je tu taky Kotori, Pilot Prodigy ze stejného commander preconu, který nastoupením do tohoto vehiklu udělá konec hry proti většině aggro balíků v jediném kole.

Závěr

To je tak vše, co z téhle sady stálo za zmínku. Většinou to bývají zástupci od každé barvy, ale tentokrát mimo bílé a modré přišly viabilitou celkem zkrátka. Nakonec toho tu v Kamigavě bylo více, než jsem z počátku čekal. Za rohem se už blíží nová sada, která přináší mimo doplnění sady Triom zemí doufejme spoustu hratelných multicolor kusů. Do dalšího článku doufejme brzy tedy nashledanou.

– Honza „Miraculeux“ Jílek