Úvod
Zdravím všechny u dalšího článku. Už sice uběhlo trochu času od vydání sady Modern Horizons II., ale vzhledem k vysoké síle a počtu hratelných karet v ní ji prostě přeskočit nemohu. Skutečně takový dopad na formát měla naposledy sada Commander Legends, která na to v podstatě byla přímo dělaná. Taky jsem chtěl s rozborem počkat na poslední ban announcement, i když bylo celkem jasné, co zakážou. To abych mohl posoudit dopad karet na novou metagame, která by v tomto stavu měla alespoň nějakou chvíli zůstat.
A že je rozhodně psát o čem. Mimo trochy velmi hodnotných reprintů, jako staré fetchlandy, Imperial Recruiter, Titania, Protector of Argoth a další, se povětšinou skládá z hromady nových karet. A jelikož je to sada, která přeskakuje standart rovnou do modernu, je síla většiny kusů mnohem vyšší než u těch běžných setů.
Cyklus 5 Evoke bytostí-
Nepamatuji si, kdy naposledy jsme tu měli cyklus karet od každé barvy, kde by měly všechny tak vysokou, a vzájemně vyrovnanou hratelnost. Jedná se o elemental bytosti se silným ETB efektem, které mohou být hrané za Evoke bez placení many. Jen je k tomu potřeba exilnout kartu z ruky stejné barvy.
Jejich největší síla tedy spočívá v modalitě. Buďto je potřeba dohnat soupeře v tempu a pak ani nemrzí ztráta další karty, kterou by většinou ani nebyl čas efektivně zahrát. Nebo je lepší dostat maximum z dané karty, a pak dají hráči vedle silného efektu i tělo s ucházejícími staty. Většina z nich navíc má i flash, takže se hodí téměř do všech typů decků.
Solitude- Aneb bytostní varianta Swords to Plowshares, toho nejlepšího zabíjení ve formátu a pravděpodobně v celé hře vůbec. Kombinace removalu, solidního těla s relevantní abilitou a flashe ji v mých očích dělá kartou excelentní, a to i za její vyšší manovou cenu. Možnost Evoku ji dává spoustu využití. Od zabití bytosti v prvním kole, přes zahrání na konci kola jako hrozba v kontrol matchupu, až po hardcast pro exile bytosti v soupeřově combatu, bloknutí a zabití jiné a navíc přidáním životů přes lifelink. To vše ji dělá kandidátem do téměř všech bílých balíků.
Subtlety- Druhý člen cyklu v pořadí, který se přes počáteční hype vyskytuje zatím nejméně. Její abilita není vyloženě Force of Will, spíše Aether Gust na bytosti a planeswalkery bez barevné restrikce. Ten nejnižší počet výskytů si vysvětluji nemožností ji aktivně zneužívat reanimacemi a blink efekty. Hlavně ale omezením na jisté card typy a možnost soupeři vybrat si , kam cílený spell půjde. Stejně se jedná o kvalitní kus, hratelný hlavně v převážně modrých kontrolech. Přeci jenom bytosti a pwalkeři jsou nejčastější typ winkondicí a 3/3 s flying také rozhodně není k zahození.
Grief- Spolu se Solitude můj favorit z cyklu. Tentokrát je k menace tělu přilepená Thoughtseize, dokonce bez ztráty životů. Na první pohled se zdá nevýhodné jej „evokovat“ a vzít jednu kartu soupeři za cenu dvou. Klíčové je ale u podobných efektů hlavně zjištění, jaké karty naopak soupeři zbývají a kolem čeho je potřeba hrát. Navíc je zrovna v barvě, které ho dokáže nejlépe zneužít, ať už pomocí reanimací nebo karet typu Malakir Rebirth. Shodou okolností navíc jeho efekt benefituje snad nejvíce z opětovného spuštění, hlavně ze začátku hry. A stejně jako Subtlety, menace jako typ evasion pomáhá v kombinaci s trojkou dopředu i dostat soupeře pěkně do tlaku.
Fury- Tenhle efekt je nejpodobnější kartě Pyrokinesis, ačkoliv narozdíl od jeho předlohy nejde hrát jako instant. To by Fury pravděpodobně učinilo daleko nejsilnější kartou v cyklu. Tahle drobná vada na kráse je kompenzována možností zranit i planeswalkery. Tím efekt není špatný ani proti balíkům, co nehrají mnoho bytostí. Abilita Double Strike ji pak dělá nejhrozivějším tělem, zvlášť když se podívá do hry hodně brzo.
Endurance- Trochu specifický typ grave hate efektu, podobný Loaming Shaman je asi obecně nejméně užitečný z efektů v cyklu. Zároveň nejlevnější manacost spolu s nejlepšími staty znamená, že se Endurance vidí mnohem častěji zahraná klasickým způsobem. Na druhou stranu, většina balíků alespoň nějaký způsob, jak využívat hrob má. Reach taky dokáže zavařit generálům jako Adeliz, a rozhodně nepotěší Kess kombinací zamícháním hrobu, tělem který ji lehce blokuje, a flash hrozbou popravující planeswalkery. Také efektem dokáže zabránit Jace/Laboratory Maniac winkondicím.
Bílá:
Esper Sentinel- Druhá až třetí nejlepší jednomanová bytost sady. Aneb další z mnoha způsobů, jak bílá dokáže zavařit kontrolním balíkům. Tím spíš, když dokáže přijít do hry v prvním kole. Soupeř pak může hrát kouzla o kolo později, což proti agresivním strategiím moc nepřipadá v úvahu. Nebo se stává každý první noncreature spell karetní výhodou pro protihráče. Sentinel díky artifact typu je lehce náchynější na některá ničení, ale zato získává hromadu potenciálních synergií. Sice existují balíky, které hrají skoro výhradně bytosti, a není to zrovna nejlepší draw v pozdějších fází hry. I tak se brzo stal jedním z nejstrašidelnějších T1 playů, hlavně když člověk začíná.
Sanctifier en-Vec- Medvěd s protekcí na dvě barvy je skoro dobrý už sám o sobě, hlavně do agresivních strategií. Vyhýbá se většině zabíjení, odstrašuje od útočení většinu agresivních bytostí na formátu a prochází i Teveshovými tokeny. Aby toho nebylo málo, funguje jako Rest in Peace pro černé a červené karty. Vypíná tak početné množství reanimačních synergií, jak na příchodu, tak i kontinuálním efektem.
Out of Time- Další posila hlavně pro balík, který se právem stal top tier řadu let zpátky, a ten status si úspěšným vyhýbáním se banům udržel víceméně po celou dobu- Aminatou. Dostal totiž variantu na hromadné ničení, které se dá onou generálkou nepěkně zneužívat. Čím více pod sebe phasingem schová bytostí, tím déle vydrží na stole, aby se dal pěkně blinkout a schovat toho ještě víc. Navíc znovu nespouští příchozí a odchozí efekty daných bytostí a ani nenechá generály uniknout do command zóny. Krajně nepříjemná záležitost pro všechny bytostní balíky.
Prismatic Ending- Pravděpodobně nejlepší zabíjení sady, u kterého jen absence instant speed brání, aby se stalo jedním z nejlepších removalů na formátu vůbec. Není sice autoinclude do všech bílých balíků, jelikož jeho užitečnost záleží na počtu barev k dispozici. Jeho největší síla je v jeho verzatilitě. Postará se o jakýkoliv permanent, od elfa nebo agresivní bytosti v prvním kole, až po Prismatic Bridge, pokud má hráč všech pět barev k dispozici. Vzhledem však k velmi nízké křivce v Duel Commanderu si i v trojbarvě vždy něco relevantního ke zničení najde. Navíc permanenty posílá rovnou do exilu.
Modrá:
Murktide Regent- Na začátku přehlížená bytost se během dvou měsíců stala jednou z nejdražších kousků sady. V tom správném decku se jedná o ultimátního bijce, který může mít bezkonkurenční staty za pouhé dvě many. Většina modrých balíků však aktuálně hrob potřebuje na jiné věci, než ho jen poslat do exilu na hraní tohoto draka. Anebo nemá, jak ho dostatečně rychle naplnit. V tom správném decku bude opravdovou hrozbou.
Svyelun of Sea and Sky- Na první pohled solidní monoblue generál pro Merfolk tribal, ve skutečnosti velmi kvalitní tempo bytost. Bez braní v potaz jakoukoliv tribal synergii, jedná se o solidní staty za danou cenu. Nejdůležitějsí je však líznutí karty na útoku. Stačí ji tedy dostat do hry a vyčistit cestu, poté je výhra jen otázkou času. Vzájemná ochrana s merfolk bytostmi je sice silná, v tomto jednokaretním formátu však merfolci postrádají dostatečnou sílu a rychlost. Potenciál tam ale jistě je.
Lose Focus- Další do rodiny dvoumanových counterspellů. Striktně lepší Quench dokáže být pěkně zapeklitý, hlavně proti jiným modrým balíkům. Stačí ho zahrát za tři many, a už musí soupeř doplatit čtyři a hlavně mu nestačí jen jeden vlastní counterspell na pokrytí. Tedy v závislosti, jak moc bude metagame vládnout modrá, by se hrát určitě měl.
Rishadan Dockhand- Rishadan Port na merfolkovi za jednu manu. Sice má oproti zemi nevýhodu v summoning sickness a taky se lépe ničí. Dokáže toho však dělat jiného víc, než jen dávat bezbarvou manu. Jako bytost samozřejmě umí útočit, blokovat, nosit Jitte a podobně. Zcela patrné ale už není, že jeho efekt stojí prakticky jednu manu, a ne dvě jako v případě jeho předlohy. Autoinclude do Svyelun balíku a jedna z prvních možností do strategií, které chtějí hlavně soupeře předběhnout.
Suspend- V sadě také vyšel nový modrý „removal“. Nerovná se očividně alternativám v bílé nebo černé, ale pomáhá pokrýt jednu z největších slabin barvy- zbavovat se permanentů na stole. Na rozdíl od vracení na ruku už soupeř nemusí podruhé platit za hraní bytosti manu, ale zase ji nedostane do hry hned další kolo. Dává tak hráči dost času nachystat si na ni rušení. A v ideálních případech, kdy je na stole Drannith Magistrate nebo Teferi, Time Raveler, se bytost do hry už nepodívá.
Černá:
Archon of Cruelty- Celá černá barva má v téhle sadě téma reanimace, v oldschool formě. A jako první je na řadě bytost k reanimování. Efekt, který spouští jak na příchodu tak i na útoku, toho umí hodně. Soupeři zdecimuje stůl i ruku, a velmi rychle dokáže ztrátou životů i přímo ukončit hru. Aby toho nebylo málo, tak hráči přináší extra kartu a životy za každý trigger. Už při samotném příchodu do hry soupeř v ideálním případě ztrácí dvě karty, zatímco si hráč lízne a opomeneme- li životy, přinese alespoň kartu navíc. Nevybavuji si, jaká jiná bytost by měla tak univerzální a silný etb efekt, a zároveň hrozila tím samým každé kolo při útoku. Z toho důvodu myslím, že by se měla nejen v reanimačních decích objevovat.
Persist- Zde je ona reanimace osobně. Není to sice to nejkvalitnější tahání z hrobu co existuje, stojí dvě many, tahá jen z vlastního hrobu a bytost přichází s trochu horšími staty. Dle mého názoru nebyla tak potřeba nonlegendary klauzule, ale ta je pravděpodobně kvůli tahání Griselbranda na modernu. Rozhodně by se ale měla vejít do zaměřených balíků na tuhle strategii. Ono ten mínusový žeton nemusí být vždy na škodu. Třeba při vytažení Mesmeric Fienda bytost pošle zpátky do hrobu před vyhodnocením jeho ETB, což způsobí exilnutí karty z ruky natrvalo.
Unmarked Grave- Jediné, co už chybí, je způsob jak dostat bytost rovnou do hrobu. A proto tu máme nový entomb. Sice s patřičným oslabením- dvě many, sorcery speed, nemožnost hledat legendary karty. Takový efekt je však natolik jedinečný a pro strategii reanimace tak potřebný, že by se rozhodně vejít měl. Člověk s ním navíc nemusí hledat jen bytosti, může třeba najít i reanimační spell, jako Unburial RItes a podobně.
Profane Tutor- Černá toho v tomhle setu dostala opravdu hodně. Dokonce i novou variaci na Demonic Tutor. Nejedná se samozřejmě o silnější kartu než originál, je to o dost horší topdeck a člověk si na najití musí tak jako tak počkat. Má ale jistý benefit oproti původnímu tutoru- člověk může najít podle situace, co v době resolvu potřebuje, a může na to využít veškerou svou manu to kolo k dispozici.
Dauthi Voidwalker- To by ještě chybělo, aby tu byla i vynikající levná černá bytost. Jediné nevýhody jsou dvě černé many v manacostu a praktická neschopnost blokovat. Zato se jedná o téměř neblokovatelnou dvoumanovou bytost s trojkou vpředu. Ta je navíc jednostranným Rest in Piece pro soupeře, vypínající hromadu komb a synergií. Asi jim přišlo, že je to na dvoumanovou bytost málo. Tak Dauthimu přidali schopnost za tapnutí a obětování zahrát kartu, kterou exilnul, a to bez placení many. Osobně myslím, že je potřeba dobrého důvodu, proč ho nehrát v každém balíku s černou.
Sudden Edict- Posilu také dostala nejznámější oblast černé barvy- ničení bytostí. Zároveň se jedná o novinku do rodiny split second karet. Výhodou určitě je, že není dražší než jeho verze bez split secondu, jako je to třeba u Sudden Death nebo Krosan Grip. To, jak moc se bude hrát oproti jiným podobným kartám záleží na dvou faktorech- Kolik zabíjení budou kontrolní balíky s černou potřebovat, a jak moc relevantní bude onen Split Second.
Bone Shards- Je tu i další velice kvalitní zabíjení. To se dokáže zbavit bytosti nebo dokonce planeswalkera za pouhou jednu manu, i když jen jako sorcery. K tomu je potřeba buďto zahodit kartu, nebo obětovat bytost. Většina tradičních kontrolů si radši připlatí o manu navíc, takže se tahle karta bude hlavně hrát v balících, které additional cost umí naopak řádně využít. Ať už třeba zahozením velké bytosti pro budoucí reanimování, tak i obětováním bytosti která umřít má, nebo nějakého přebytečného Thrull tokena.
Závěr
A to je prozatím vše. Vzhledem k počtu důležitých karet v sadě a související délce článku jsem se rozhodl rozdělit článek na dvě části, a nechat si červenou, zelenou a vícebarevné karty na další článek. Osobně jsem z Modern Horizons dvojky opravdu nadšen a těším se, jaké všechny kombinace půjdou s kartami z ní, hlavně po posledním banování postavit.