Zdravím všechny u dalšího článku. Nastal čas se podívat na sadu, inspirovanou celosvětově proslulou hrou Dungeons and Dragons, v našich končinách také známou jako Dračí Doupě. Jelikož oficiální pravidla a dobrodružství této hry již také spadají pod Hasbro, jedná se o takové prolnutí dvou her naráz. Sada obsahuje řadu autentických mechanik, jako je házení šesti a vícestěnnými kostkami, dokonce i doslovné procházení dungeonů. Hromada karet je také přímou referencí různých situací, často i celkem úsměvných, které mohou ve hře nastat. Jinak poslední rozbor, což byla druhá část Modern Horizons II., můžete najít zde: https://dragon-world.cz/rozbor-modern-horizons-ii-pro-duel-commander-2-cast/.
Hlavní otázka pro potřeby tohoto článku je, zda a kolik je v sadě karet alespoň trochu hratelných karet pro Duel Commander. Jelikož se jedná o standart legal sadu, je její power level patřičně upraven síle formátů standard a také limited. Není tedy na místě ji přímo srovnávat s nabitými sadami jako byly Modern Horizons II. nebo Commander Legends. Přesto věřím, že se tu aspoň pár zajímavých karet najde.
Cyklus fast-manland zemí- V sadě zaprvé vyšly nové země, které je možné do konce kola oživit na bytost. Je jich od každé barvy jedna a v prvních dvou landdropech navíc přijdou do hry odtaplé. Nejhratelnější je z nich pravděpodobně červená. Den of the Bugbear se umí stát 3/2 goblinem, a na útoku vytvoří dalšího 1/1 goblina do hry taktéž útočícího. Hratelné ještě jsou černá se zelenou, 3/3 menace co na útoku exilne cílenou kartu z hrobu a X/X hydra, podle množství many použité při aktivaci. Měly by se vejít nejen do jednobarevných balíků.
Jednobarevné
Portable Hole- Bílá tu dostala šikovný, levný removal, který lze na první pohled lehce zaměnit za enchantment. Ten typ totiž karty s podobným efektem mívají. Pravděpodobně se jedná o lore design rozhodnutí, jelikož je karta spíše odkazem na kouzelný předmět než čisté očarování.
Díra se sice zbaví věcí jen do dvou man, ale zato není omezená třeba jen na bytosti. Dokáže tak dosáhnout na velké množství staplů, které se ve formátu hrají, a efektivně zpomaluje brzký nápor agresivních balíků. Ocení ji především Aminatou, která s ní dokáže opakovaně šikanovat levné generály, jako je třeba Kari Zev, Karlov, Sythis a podobně.
Hobgoblin Bandit Lord- Nový lord (doslova) pro gobliny! Ti jsou na formátu zastoupeni především Grenzem, ve kterém by tenhle nový přírůstek měl mít svou roli. Ať už jeho očividnými funkcemi, jako je posilování nejen generála samotného, ale i zbytku gobliních bratří, tak i svou druhou abilitou. Ta se dá využít jako removal, sebrání posledních pár životů soupeře, a mohl by i figurovat jako zakončení nějaké té recruiter kupy.
Prosperous Inkeeper- Zelená dostala také zajímavou bytost v podobě tohoto hospodského. Je takovou kombinací Essence Warden a Willy Goblin. Pro Duel Commander stojí za zmínku hlavně ze dvou důvodů. Zaprvé, je téměř povinností hrát v Dargovi se zelenou. Dokáže ho sám „zlevnit“ až o pět man, díky dvěma tělům na obětování+ manou z Treasure tokenu. Je tak další v řadě karet, které ho umožní zahrát stabilně buď ve třetím s ochranou, nebo ve druhém bez. Druhým důvodem je nový generál, který v sadě vyšel a který se mi okamžitě moc zalíbil. V něm představuje super součást komba, kolem kterého je onen balík postaven. Ale o tom víc níže.
Werewolf Pack Leader- Co se jednobarevných agresivních balíků týče, červená s bílou jsou v tuto chvíli na koni a ostatní barvy v této oblasti poněkud pokulhávají. Zelená však má potenciál je dohnat, zvlášť pokud teď bude metagame trochu víc kontrolnější. K tomu je potřeba takových kvalitních agresivních bytostí, jako je tenhle přírůstek. Díky dvěma zeleným v manacostu se sice asi nepodívá do jiných vícebarevných agger, jako třeba Saskie, ale do monogreen aggra v čele s Questing Beastem nebo podobným generálem by se vejít měl. Poskytuje za lehce dosažené podmínky karetní výhodu a i sám umí útočit za pět.
Acererak the Archlich- Venture into Dungeon se zatím ukazuje spíš jen jako limited mechanika. Tenhle černý mythic je však výjimkou, i když jen kvůli kombu s jinou, již existující kartou. Stačí zahrát kartu Aluren a lich se opakovaným hraním zadarmo a vracením sebe sama dokáže vstoupit do dungeonu, kolikrát je jen potřeba. Pomocí dungeonu Lost Mines of Phandelver způsobí mimo jiné ztracení 1 života soupeřů za každý průchud. Je tak součástí velmi efektivního dvoukaretního komba, u kterého k výhře stačí čtyři many, zahrát Aluren a mít na ruce Acereraka.
Kombo jako takové je také těžko narušitelné, člověk musí mít nejlépe instant speed removal (i v podobě bytosti do tří man), nebo zakázání hraní více spellů za kolo. Proti kombu samotnému však nepomůže sorcery ničení ani exilování hřbitova, které proti většině jiných komb pomáhají. Acererak s Alurenem je podle mého tak silná kombinace, že by mohla tenhle typ balíku vrátit do top 8 listů. Zatím se optimálními generály pro tuhle dvojci jeví kombinace Tevesh/Sidar. K mandatorní černé a zelené se přidala bílá, na konsistentní hledání enchantmentů, především Academy Rectora, kterého navíc dokáže Tevesh obětovat. S tímto balíkem se už dokázal umístit Martin Holek v Úvalském turnaji, viz: https://www.mtgtop8.com/event?e=32310&d=448591&f=EDH.
Grim Wanderer- Hodně unikátní bytost, s markantním nepoměrem mezi mana costem a staty bytostí, o flashi nemluvě. Samozřejmě tu je háček, a tak se Wanderer vejde jen do balíků, které dokáží splnit dvě kritéria. Zaprvé patří do strategií natolik agresivních, že chtějí hrát takhle agresivní bytost bez jakýchkoliv dalších schopností. Zadruhé ji řádně využijí generálové, jen pokud dokážou často posílat bytosti do hrobu. Obě podmínky nejlépe splňuje Yawgmoth, který ocení dostat soupeře rychle pod solidní tlak, a často obětovává bytosti. Druhý balík, kam by se mohl vejít, je výše zmíněný Grenzo, jenž taky hraje hodně obětovávání, je agresivní a navíc ocení synergie s gobliny.
Power Word Kill- Nový přírůstek do rodiny černých zabíjení. Nejlépe bych ho ve využitelnosti na formátu přirovnal k Go for the Throat, a tak by se měl vejít do top 10 černých instantních zabíjení za dvě many. Je potom ale otázkou, kolik takových kouzel se do balíku vejde. Osobně bych se i rozmýšlel, zda ho zařadit do monoblack kontrolu.
Vícebarevné
Kalain, Reclusive Painter- Podobně jako Prosperous Inkeeper představuje treasure token na těle za pouhé dvě many. Je tím pádem skvělý do Dargo balíků, které dokáže do hry generála dostat ve druhém a navíc ještě posíleného. Jako dvoubarevnou legendu za dvě many jsem ji uvažoval i do Sisay. Stojí také za uvažování jako případný generál nějakého midrange balíku, kde dokáže konsistentně urychlit do haymaker čtyřdropů, jako je Chandra, Torch of Defiance, Territorial Hellkite a podobně.
Minsc, Beloved Ranger- Jako poslední jsem si nechal schválně moji nejoblíbenější kartu sady. Máme tu tříbarevnou legendu za tři many v Naya barvách. Ta při příchodu vytvoří 1/1 token legendárního křečka s trample a haste. Navíc dokáže změnit staty cílové bytosti hráče na tolik, kolik zaplatí many. To dle originálního designu karty vede k tomu, že je soupeř ohrožován čím dál větším křečkem. Schopnost však také může být využita jako průtokový sacrifice engine na vlastní bytosti.
Je tak perfektním generálem pro Pattern of Rebirth kombo, kde jen stačí zahrát Pattern třeba na křečka samotného nebo Academy Rectora, který daný enchantment najde, a postupně najít všechny ostatní kousky komba do hry. V konečném výsledku je možné ukončit hru v jediném kole, buďto najitím jednoho z Kiki-Jiki komb, nebo si právě přes nového Prosperous Inkeepera přidat nekonečno životů a nekonečno barevné many. Kombo funguje postupným najitím Boonweaver Gianta, Karmic Guide, Saffi, Reveillarka do hry, kde je pak možné do hry dostat všechny bytosti z balíku do hry. Generál samotný taky umí zabít s nekonečnem many, takže se dá hrát i s Devoted Druid/Vizier of Remedies kombem. Jako třímanový Naya generál, který výborně spolupracuje s různými komby mi hodně připomíná zabanovaného Maratha, a upřímně věřím že má jistou kompetitivní budoucnost.
A to je z této sady vše. Na standard sadu přinesla celkem dost hratelných karet, i přes hodně tématické zaměření. U dalšího článku nashledanou.