Vítejte všichni u mého dalšího rozboru sady. Nyní jde o už třetí návrat na tuto populární Gothic horror sféru. Je to i pro mě samotného takový milník, protože jsem krátce po vydání první Innistrad sady začínal hrát Commander formát. Jako standart sada sice neslibuje takové množství karet hratelných v našem formátu s legacy cardpoolem, ale i v tomhle ohledu dokáže překvapit. Už v prvních spoilerech se objevila spousta hratelných kusů a tak bylo jasné, že bude mít rozhodně co nabídnout.

Adversary Cyklus (Intrepid Adversary, Spectral Adversary, Bloodthirsty Adversary):

Najdeme tu v prvé řadě jako je zvykem od každé barvy jednu kartu, které spolu sdílí jisté téma. Tady to jsou levné bytosti za dvě nebo tři many, které při příchodu do hry mohou za doplacení many zlepšit svoje staty a mít narůstající příchozí efekt.

Intrepid Adversary je bílá 3/1 lifelink za dvě many, který za každé doplacení dvou man posiluje všechny bytosti hráče o +1/+1. Hodí se tak svými agresivními staty a efektem „antény“ do agresivních balíků, Kytheona/Isamaru především.

Modrý Spectral Adversary je 2/1 za dvě s flyingem a flashem, který dokáže za každé dvě many navíc zneschopit cílový artefakt, enchantment nebo bytost. Vybrané permanenty jsou totiž „phased out“ do dalšího začátku kola jejich hráče. Za zmínku stojí, že hráč může phasnout i svoje vlastní permanenty a může si je tak zachránit před zhoubou v boji nebo před ničením.

Červený Adversary potom nabízí 2/2 s haste za dvě many, a za každé tři many může zahrát instant nebo sorcery bez placení další many ze svého hrobu. I bez připlacení se jedná o kvalitní agresivní bytost, a může sloužit jako perfektní finišer pro balíky jako Adeliz nebo Monored. Pět man za 3/3 haste + zahrání blesku z hrobu dokáže mnohdy rozhodnout.

Zbylí dva z cyklu mě tolik neoslovili. Nejedná se o úplně špatné bytosti, jen neposkytují tak užitečné efekty. Decayed zombie nemůžou blokovat a jsou dočasné, a zelený adversery sice poskytuje hodně statů, ale oživené země musí často tapnout pro manu na zaplacení efektu a vystavuje je zabíjení.

Cyklus „slow“ Land:

V sadě vyšel i cyklus nových dvoubarevných zemí s celkem překvapivou hratelností. Těch je zatím pět, ve spojeneckých barvách, a přichází do hry taplé jen jako první nebo druhý landdrop, pak už chodí odtaplé. Zatímco v agresivních balících, kde je potřeba hrát už od prvního kola, jsou očividně lepší fast landy (např. Seachrome Coast), tenhle typ bude jasnou prioritou v kontrolnějších balících. Nevejdou se sice do pětibarvy, ani do většiny čtyřbarevných balíků, ale jinak se rozhodně hrát budou. To, že v prvních dvou kolech příchází do hry taplé většinou vůbec nevadí. Jen málo kontrolních balíků si může dovolit nechat v úvodní ruce méně než tři země, a často navíc nepotřebují nic hrát v prvním kole. Jsou samozřejmě automaticky vylepšením téměř všech dvoubarevných balíků, kteří chtějí v naprosté většině případů hrát co nejméně basic zemí.

Bílá:

Fateful Absence- Bílá barva potvrzuje, že se postupně stává nejlepší barvou pro removaly na formátu. Vyšlo jí totiž nové dvoumanové instantní zabíjení, které se umí postarat nejen o jakoukoliv bytost, ale i jakéhokoliv planeswalkera. Dát jako odškodnění hráči jedno Clue je většinou bezpředmětné. I když se v podstatě jedná o karetní nevýhodu, ne ve všech situacích si bude soupeř moci dovolit token obětovat. Důležité je, že se Fateful Absence neptá na žádné podmínky, a že se v době Teveshů a Aminatou umí zbavit i planeswalkerů. To ji tak okamžitě řadí nad všechny instantní černá zabíjení, co ve hře jsou.

Sungold Sentinel- Výborná posila do bílého aggra. Kombinace levné ceny, skvělých agresivních statů a poté i ochrany/evasion vůči konkrétní barvě z ní činí skvělou agresivní bytost. Abilita je sice podmíněná novou mechanikou Coven, to ale v bytostních balících nebývá většinou problém. Fakt, že na příchodu a útoku pak čistí soupeřův hrob je již jen třešničkou na dortu.

Adeline, Resplendent Cathar- V bílém aggru ještě chvíli zůstaneme. Balíky tohohle rázu mají jen omezený počet třímanových bytostí, které si mohou dovolit hrát. Tahle by se tam však měla s jistou pravděpodobností vejít. Při každém útoku alespoň jedné bytosti udělá 1/1 taktéž útočícího tokena, a sama má sílu rovnající se počtu bytostí hráče ve hře. Při síle 3 a víc se jedná se čtyřkou vzadu o velmi nadprůměrné tělo za pouhé tři many. Má dokonce i vigilance, takže zatímco vytváří silný a zvyšující se tlak, může zároveň i blokovat soupeřovu agresi.

Curse of SIlence- Nejlepší stax karta od doby Drannith Magistrate. Její využití bude v 99% případů sloužit ke zdražení soupeřova generála o dvě many. Sice nezakazuje danou kartu zahrát úplně, ale v tak rychlém formátu to bude mít většinou účinek velmi podobný. Cursa pak také umí líznout kartu za obětování, když soupeř konečně zahraje určenou zdraženou bytost. Jedná se o kartu, která bude na úvodní ruce často rozhodovat hry. Určitě se však nejedná o dobrý topdeck pozdějších fází hry.

Modrá:

Malevolent Hermit- Za zmínku rozhodně stojí tenhle counterspell na bytosti. Funguje sice jen na noncreature spelly, ale zato se pak soupeř musí rozmýšlet, jak kolem něj hrát a co si případně nechat zrušit. Je třeba na něj plýtvat zabíjení, nebo si nechat zrušit další noncreature spell? V závislosti na matchupu umí být více nepříjemný, než se na první pohled zdá. Navíc jako bytost umí útočit, blokovat, obléknout ji Skullclamp nebo Jitte a podobně.

Pak je tu také zadní strana. Z hrobu se dá zahrát jako 2/2 flying za tři many, která učiní noncreature spelly hráče nezrušitelnými. Využít tuhle bytost by mohly tempo decky s modrou a především Aminatou. Nejenže tu Hermit hraje roli šikovného blockera proti soupeřově agresi a hrozí kazit hru rušením. Navíc ale jako otočená strana pomůže generálce resolvnout skrze counterspelly v mirror matchupech. Dokonce jej Aminatou a podobně i třeba Livio zvládne otočit za zadní strany zpátky na přední, a moci ho tak využívat i opakovaně.

Consider- Modrá toho v této sadě zase tolik nedostala. Vyšel tu ale nový jednomanový a dokonce i instantní cantrip. Už jsem se bál, že bude jako tento typ karty dokola vycházet pouze Opt. Tohle je téměř striktně lepší verze, o tolik lepší, jak moc daný balík umí využít karty z hrobu. Reanimační balíky, Silas, Kess a podobní generálové ocení odemletou kartu navíc místo jejího schování ve spodu balíku.

Černá:

The Meathook Massacre- Právem aktuálně nejdražší karta sady. Stačí dvě černé many a každá umírající bytost hráče jeden život ubere, zatímco každá soupeřova jeden život přidá. Za připlacení X man pak dá na příchodu -x/-x všem bytostem. Jedná se tak o modální, ač lehce manově náročné hromadné ničení, které dokáže změnit celkové počty životů výrazně ve prospěch hráče. Největší síla této karty je právě v možnostech jak ji zahrát přesně podle situace. Je možné s ní uklidit stůl od malých bytostí a přidat kupu životů, nebo ji zahrát dvě many jako Blood Artistu.

Líbí se mi také, jak chytře je navržená. Ztrácení životů za vlastní bytosti dává smysl i do kombobalíků, které umí spouštět nekonečně umírání vlastních bytostí (Yawgmoth) nebo umí vytvořit hromadu tokenů (Tevesh). Přidávání si za soupeřovy pomáhá zlomit vaz agresivním balíkům a podporuje využitelnost karty jako levného hromadného zabíjení, kdy si hráč vedle uklizení stolu i dostane kupu životů. Každým pádem je jasné, že se tahle karta hrát jistě bude.

Infernal Grasp- Již tradičně nová sada přináší i nové černé instantní ničení za dvě many. A ač je Fateful Absence díky možnosti trefit i planeswalkery přeci jen trochu lepší, Grasp je díky „absenci“ podmínky asi nejlepší černou kartou z této kategorie. Dává možnost zničit jakoukoliv bytost i když je artefakt (Go for the Throat), má na sobě countery (Heartless Act) nebo má manacost větší než tři (Eliminate). Cena dvou životů navíc bude většinou přípustná, jen zabolí proti fritce nebo když si ji člověk lízne s méně něž dvěma životy. Jinak se jedná vedle Fatal Pushe, Eliminate a Dismemberu mezi nejlepší černá cílená ničení a je pak otázkou, jaké barvy má hráč k dispozici a kolik takových karet si může dovolit hrát.

Červená:

Moonveil Regent- Zajímavá a unikátní červená bytost, která svými schopnostmi vyniká především ve vícebarevných balících. Čtyřmanová 4/4 flying a hráč při zahrání kouzla může zahodit ruku a líznout podle počtu barev, který měl zahraný spell. Druhou schopností pak při úmrtí může někam střelit za počet barev permanentů hráče ve hře. Zásadní je však ta první schopnost a nabízí se rovnou řada využití. Zahození mohou chtít reanimační strategie, které tak získají možnost jak dostat velké bytosti rovnou z ruky do hrobu. Líznutí nových karet za každé zahrání může umožnit různé storm balíky, a zahození karet se dá využít kartou Underworld Breach. Očividným použitím jsou pětimanoví generálové, Jako Esika nebo Niv-Mizzet, kteří jsou k zahrání pěkně po křivce po tomto drakovi a nových pět karet je zdrcující karetní výhoda. Osobně se mi moc líbí a vidím v něm jistý skrytý potenciál.

Reckless Stormseeker- Není tomu tak dlouho, kdy agresivní červené balíky hrály 3/3 haste za tři many. Tohle je jakási striktně lepší verze, protože toho umí mnohem víc. Na začátku kombatu umí dát jedna dopředu a haste sobě nebo jiné bytosti hráče. To samé kolo co přijde do hry tak hned umí zaútočit za tři, a poté dávat haste každé další bytosti. Má navíc i svou opačnou stranu, kterou projeví nejčastěji proti modrým kontrolů, co neradi hrají během vlastního kola. 5/4 trample haste za tři many pak zní daleko efektivněji. Agresivní balíky s červenou ho jistě využijí.

Play with Fire- Nikdo asi moc nečekal, že ve standartové sadě vydají striktně lepší Shock. Není k tomu třeba dodat víc, balíky které i tak hrají všechny dvoumanové blesky (MonoR, Adeliz) ho pravděpodobně přidají.

Zelená:

Wrenn and Seven- Je načase, aby i zelená dostala svého planeswalkera se čtyřmi aktivními schopnostmi. Stejně jako Chandra, Torch of Defiance nebo legendární Jace, the Mind Sculptor, si u nového Wrenna může hráč ihned vybrat mezi třemi schopnostmi. Na rozdíl od svých předchůdců jsou jeho schopnosti úzce zaměřené, a to okolo zemí. První z nich přináší karetní výhodu, druhá asi nejméně používaná umožní vyndat země z ruky do hry, a třetí dělá treefolk tokena s reach. Právě třetí abilitou se dokáže efektivně bránit a zároveň přináší do pozdějších fází hry pořádnou hrozbu. Ta se používá asi nejčastěji, a umožní přinést z planeswalkera alespoň nějakou value, i kdyby měl pak ihned odejít. +1 pak pomáhá zvětšovat vytvořené tokeny, poskytuje důležité land dropy a namílá karty do hrobu. Balíky jako Gitrog, Titania, Lord Windgrace co si můžou dovolit hrát manově náročnější karty a jsou na země taktéž zaměřené ho rozhodně využijí.

Augur of Autumn- Další přírůstek do rodiny bytostí, které umožňují hrát země z vrchu balíku. Augur má sice jen dva dozadu a nepřidává životy jako Courser, ale zato s podmínkou Coven umožňuje hrát i bytosti. S některými generály, jako Tevesh nebo Minsc, kteří coven umožní velmi snadno a zároveň hrají hodně bytostí bude opravdu vynikat. V typických balících zaměřených na země bude lepší Courser, ale do většiny se i tak vejde také.

Outland Liberator- Vlkoldlačí verze Qasali Pridemage, která má z druhé strany lepší staty a umí ničit artefakty či enchantmenty už na útoku. Relevance těchto bytostí pak závisí na relevanci permanentů, kterých je potřeba se zbavit. Jsou zároveň i proaktivní odpovědí na karty typu Blood Moon/Contamination, které se později ničí o dost hůře.

Multicolor-

Faithful Mending- Od vydání Modern Horizons II. se začaly objevovat reanimační balíky, především s Aminatou v čele. Vyšla tam totiž spousta podpory tohohle archetypu, do kterého tahle karta pasuje perfektně. Instantní, i když o manu dražší Faithless Looting, který navíc přidává dva životy. Možnost zahrát ho na konci soupeřova kola přispívá ke kontrolnějšímu stylu hry a minimalizuje prostor reagovat pro soupeře. Slouží tak k zahození nějakého reanimačního cíle i pomáhá k prolíznutí k tomu, co je zrovna potřeba. Nejde také podceňovat i přidané životy, které dokážou udržet hráče naživu proti agrům a červené do toho klíčového reanimačního kola.

Rem Karolus, Stalwart Slayer- V novém Innistradu také vyšla řada levných legendary bytostí (krom Liesy jsou za dvě/tři many) od každé dvoubarevné kombinace. Kolem většiny z nich lze i postavit balíky s různými úrovněmi síly. Rem Karolus patří určitě mezi ty nejlepší. Už samotné 2/3 flying haste za tři many je velmi kvalitní, hlavně díky možnosti přeletět všechny ty Tevesh tokeny. Kvůli tomu se objevuje i ve vícebarevných aggro balících, jako je Saskie nebo Jirina.

Pro jeho funkci jako generála jsou však více relevantní jeho další dvě ability, teda spíše ta druhá. Každý spell hráče zraňující soupeře nebo jeho permanent dávjící o jedno zranění více výrazně snižuje počet blesků, kterých je zapotřebí k ubrání těch dvaceti životů. V kombinaci s první abilitou mění symetrické spelly jako třeba Earthquake na uklizení soupeřova stolu a o ubraný život navíc, bez jakýchkoliv negativních důsledků pro samotného hráče. Pro příklad bych také uvedl třeba Arc Trail, zraňující za dvě a tři zranění, nebo Searing Blaze odstraňující bytost i se čtyřkou vzadu+ 4 zranění do soupeře. Fiery Confluence, která je i sama o sobě dost strašidelná, dokáže díky separate damage dealing events zranit soupeře až za devět. Umím si burn s Karolusem v čele představit i na těch největších turnajích.

Old Stickfingers- Z nových zajímavých a potenciálně kompetitivních generálů jsem vybral i Stickyfingerse. Jeho potenciál se začíná rýsovat, jakmile si člověk uvědomí, jak je přesně jeho abilita napsaná. Ideálně se hodí hrát jen pár určitých bytostí, které si chceme připravit do hřbitova pro reanimování. Ať se už jedná o velké finišery, jako jsou Archon of Cruelty nebo Sylvan Primordial, nebo si připravit kombo pomocí Razaketha a Life/Death. Stačí pak trochu upravit balík a nehrát moc zbytečných bytostí, a mít na ruce reanimační spell. Trigger samotný, který je na téhle kartě to podstatné, je navíc psaný „on cast“ (aby už měl staty podle „namletých bytostí“ a nešel s prázdným hrobem ze hry jako 0/0) a tak se nedá lehce přerušit klasickými counterspelly. Kompetitivnost takového balíku je pak závislá na připravenosti ostatních balíků a počtu hraných gravehate karet. Takový Rest in Peace umí pěkně zkazit den.

A to je celý rozbor sady. Doporučuji přečíst i mé předchozí rozbory sad, pokud je potřeba zjistit co relevantního poslední sadou vyšlo, nebo je prostě zájem o nějaké další Duel Commander čtení.

– Honza „Miraculeux“ Jílek