Úvod

Zdravím všechny čtenáře Dragon World a hráče Duel Commanderu. Po prvním lockdownovém měsíci vyšla nová sada. A i když jsem od začátku nového roku sám Duel Commander nehrál, bedlivě jsem sledoval každičký spoiler. Chci proto napsat krátké shrnutí sady a karet z ní, které by se v tomto formátu mohly hrát.

Od prosince, kdy jsem hrál naposledy, se mimo nové sady také udály dva výrazné bany. První s sebou vzal Omnatha, Akiri, Tymnu a Thrasiose, druhý dominující dvojici Eziora a Jesku. Metagame, kterou jsem tedy znal z prosince, se změnila k nepoznání. Nebudu se tedy v tomto rozboru zabývat tím, jak by se nové karty vyjímaly v metagame, kterou ani pořádně neznám. Budu spíše psát o nových kartách, které mně z Kaldheimu zaujaly.

V první řadě chci uvést, že se pochopitelně nejedná o žádné Commander Legends, které jsem rozebral zde: https://dragon-world.cz/rozbor-commander-legends-pro-duel-commander/. Je to jen standard legal sada, která i tak ale obsahuje řadu zajímavých kousků.

Monocolor

Magda, Brazen Outlaw je velice levný výrobce treasure tokenů. Mohla by být zajímavým, na artefakty a jejich obětování zaměřeným generálem. Červená však nemá dostatek karetní výhody a tutorů, ani zatím neexistuje tolik hratelných karet co vyrábějí treasure tokeny.

Birgi, God of Storytelling však vypadá daleko hratelněji. Nejen že její efekt dostat červenou manu za každou zahranou kartu je velice silný. Obdoby nemá i její zadní strana, která dokáže poskytovat pro červenou typickou karetní výhodu exilováním karet. Obě by se mohly hrát v čele nějakého storm balíku, který se snaží hrát co nejvíce karet, které lížou alespoň jednu kartu. Winkondicí by tak mohlo být se prolízat do karet jako Bonus Round, Past in Flames nebo Underworld Breach.

Na artefakty je zaměřený i Goldspan Dragon. Flying haste letců s 4/4 za pět man už bychom tu několik měli. Žádný z nich však už po prvním útoku nedokáže vytvořit dvě many na případný counterspell. Frost Bite je nový levný blesk pro snow balíky, jen neumí zranit hráče.

Zelená poskytuje asi nejvíce hratelných kousků. Battle Mammoth je potenciální 6/5 ve čtvrtém kole bez rampení, které proměňuje cílené removaly na karetní výhodu. Vorinclex, Monstrous Raider se asi nebude vyskytovat jako generál, ale jinak je to nebezpečný finisher. Vypíná ságy a omezuje Planeswalkery soupeřů, zatímco funguje jako polovina známé Doubling Season. In Search of Greatness je po Fires of Invention další zajímavá cesta, jak hrát karty bez placení mana costu. Tentokrát ale pouze spelly z ruky a přesně o jedna více, než je největší manacost u jiných permanentů hráče ve hře. Realmwalker je nová posila pro tribal balíky. Pokud by se třeba začali hrát elfové, dost by takovým balíkům pomohl.

Toski, Bearer of Secrets sice stojí čtyři many, ale poskytuje Edric efekt na nezničitelném, nezrušitelném těle. Fynn, the Fangbearer by mohl vrátit do hry schopnost infect svou posilou do čela agresivního balíku. Jednomanová deathtouch bytost do Fynna ve druhém může bez interakce znamenat konec hry ve čtvrtém kole. Jaspera Sentinel by se mohl pak hrát jako třetí podmíněný manovač do Kinnana.

Egon, God of Death je další z bohů, který má podle mně potenciál. Ani ne jeho přední strana, ta se s Hogaakem nebo novým Dargem moc nemůže rovnat. Zato strana druhá zaručí každou hru konsistentně mít self-mill artefakt ve hře od prvního kola. Umožní tak oddat se nějaké reanimační či kontrolní strategii. Halvar, God of Battle se může hrát v Ardenn balících, které po banu Eziora snad zase budou trochu víc o equipmentech. Doomskar jsou nová bezpodmínečná wrata, která je možné bez další ceny přes Foretell zahrát už ve třetím kole. Co se removalů týče, modrá dostala sice sorcery speed, ale potenciálně jednomanový exile. Ravenform má také foretell a dokáže se postarat i o artefakt.

Orvar, the All-Form je další ze zajímavých karet a potenciálních generálů. Stjí sice celé čtyři many, ale výborně spolupracuje s bytostmi, které při příchodu do hry vrací instanty/sorcery z hrobu do ruky. A nejen s nimi, svou první abilitou dokáže kopírovat jakékoliv permanenty hráče, třeba i země.

Bind the Monster stojí také jen jednu manu a i když zraní castera, tak dokáže permanentně zatapnout bytost. Sigrid, God-Favored je nová verze Fiend Huntera, která má sice flash, ale za cenu zbavení se pouze útočící či blokující bytosti. Z Artefaktů by mohl tribalově zaměřené balíky zaujmout nový bezbarvý Birthing Pod- Pyre of Heroes. Ten je jen omezený na stejný creature type hledané bytosti jako obětované.

Multicolored

Vícebarevné karty jsou ještě o stupeň zajímavější. Sarulf, Realm Eater- další z prvních spoilnutých karet, které odhalili již před vánoci. Tenhle vlk roste s každým zničeným permanentem soupeře a eventuálně může zamést stůl a to i opakovaně. Binding of the Old Gods je jedna z nejlepších nových ság, která se postará o jakýkoliv permanent kromě země a poté přinese zemi navíc. Harald, King of Skemfar by mohl být novým generálem elfů, přidává černou barvu a karetní výhodu už jen příchodem do hry.

Nový planeswalker Niko Aris sice na první pohled nevypadá nijak přehnaně, díky jeho levnému manacostu ho však není radno podceňovat. Pomáhá zneužívat příchozí efekty bytostí a ignorovat soupeřovy blockery, dokáže zničit taplé bytosti a generovat shard tokeny. Spolu s možností nalít do něj v pozdější fázi hry libovolné množství many, a dostat podle toho tolik karetní výhody toho umí opravdu hodně. Jorn, God of Winter může být zajímavý generál stax balíku, k zamčení soupeře se Stasis mu chybí jen sněžné země. Jestli se bude díky této synergii hrát více než třeba Leovold, to se uvidí až časem.

Kaya the Inexorable je další nový planeswalker. S cenou pěti man a svými schopnostmi připomíná Teferi, Hero of Dominaria nebo Ashiok, Nightmare Muse. Její mínusová schopnost je většinou lepší removal než těchhle dvou. Její síla tedy spočívá hlavně v tom, jak moc užitečná bude její plusová schopnost. Ta netvoří moc výhodu sama o sobě, jsou k ní ideálně potřeba jiné bytosti. Ultimátka, na kterou se ideálně dostane třetí kolo co je ve hře, pak pomalu nekončící karetní výhodou hrozí dříve či později vyhrát hru.

Na závěr se dostávám k tomu podle mně nejlepšího, co tato sada do našeho formátu nabízí. Valki, God of Lies/Tibalt, Cosmic Impostor- Tibalt je zpátky, a tentokrát převlečený v Kalheimské božstvo. Jeho první strana je taková kombinace Mesmeric Fiend a Lazav, the Multifarious. Tedy při příchodu hry vezme z ruky soupeře vybranou bytost, dokud zůstává ve hře, a kterou se pak za zaplacení jejího manacostu může stát.

Druhá strana je pak sedmimanový planeswalker ve stylu Karn Liberated. Generuje karetní výhodu exilováním karet z balíku, mínusovou schopností pak i soupeřových bytostí a artifactů. Karty, které pošle do exilu, pak jeho hráč může hrát skrze jeho emblém už od chvíle, co přijde do hry. Nemyslím si, že se bude hrát jako generál. Spíše je to materiál do balíku, kde bude v prvé řadě chodit do hry pro získání informací a sebrání bytosti od soupeře. V pozdějších fázích hry bude naopak hru končící hrozbou.

Esika, God of the Tree/The Prismatic Bridge je karta, která mně pravděpodobně z nových kousků zaujala nejvíce. Pětibarevné balíky hraju s velkou oblibou a na Esiku se moc těším. Spíše tedy na její zadní stranu, který buďto umí z balíku Polymorph-style tahat ty největší bytosti, nebo poskytovat neustálý příliv silných bytostí a planeswalkerů. Osobně se spíše přikláním k té druhé variantě. Podle mého názoru by dokázala konkurovat Niv-Mizzet Reborn, který dosud kraluje 5C kontrolům svou extrémní karetní výhodou.

Jeho výhoda je ta, že karty přináší už na příchodu a sám je 6/6 letec za pět man. Esika musí přežít do dalšího kola, ale poté generuje výhodu přinášením silných permanentů rovnou do hry. Hráč tak může už potom použít veškerou manu jen na kontrolu soupeře. Její další výhoda spočívá oproti Niv-Mizzetovi také v tom, že není tolik tlačená mít v balíku co nejvíc dvoubarevných karet. Osobně předvídám, že pětibarevné balíky nastolí stabilní pozici v metagame, a je jen otázkou času, který generál se bude hrát více.

Závěr

Tak a to je pro tento článek vše. Osobně se na Kaldheim moc těším, hlavně až se zase bude moc hrát víc naživo. Do té doby tu jsou online eventy a hraní přes kameru nebo na kuchyňském stole. Přeji hodně sil a na shledanou u dalšího článku.

– Honza „Miraculeux“ Jílek