Úvod

Ahoj všem. Tři měsíce utekly jako voda a je tu zase nová sada- Strixhaven. Po zamrzlém, severském a metalovém Kaldheimu (rozbor zde: https://dragon-world.cz/rozbor-sady-kaldheim-pro-duel-commander/) se tak dostáváme na sféru s proslulou kouzelnickou školou. Přináší nové mechaniky, hromadu fancy reprintů v podobě Mystical Archive, a samozřejmě várku nových karet. Navíc se lockdownová situace zde poněkud vylepšila a opět se začínáme scházet na pravidelné hraní. Mohu tak napsat o zajímavých novinkách na základě vlastní zkušenosti.

Formátem také od posledního článku otřásla další masivní vlna banování, kdy zakázali především další várku levných generálů s mechanikou partner, jako třeba Krark the Thumbless, Reyhan, Ludevica a i Akiri. S ohledem, jak hodně hrané tyto legendy byly, se dá očekávat další proměna toho, co se bude hrát s turnajovým úspěchem. I když bych v případě turnaje v tuhle chvíli sázel na osvědčené matadory, které veškeré to banování od začátku roku přežili- třeba Niv- Mizzet, Aminatou, Winota. Prostor také teď podle mně mohou dostat legendy, které zatím moc té pozornosti neměly, včetně i několika karet z této sady.

Mechaniky

Zaměření na instanty a sorcery této sady potvrzuje nová mechanika Magecraft. Ta se spouští, kdykoliv majitel instant/sorcery hraje nebo ho kopíruje. Ta tedy skvěle spolupracuje s jinými mechanikami, jako je Prowess, Storm, a hlavně s cyklem karet Chain of…., které si hráč může za nějakých podmínek opětovně kopírovat. Nejvíce však s kartou Chain of Smog, která zaručí nekonečně opakovaný Magecraft, sic za cenu zahození celé ruky. S novinkami, jako je Witherbloom Apprentice nebo Professor Onyx se tak jedná o dvoukaretní výherní kombo.

Jinak každá z dvoubarevných „enemy“ kombinací přináší svoje témata. Lorehold 3/2 spirit tokeny a vracení věcí z hrobu, Prismari velké instanty/sorcery a Tresure tokeny, Quandrix +1/+1 countery a rampení, Silverquill také +1/+1 a 2/1 Inkling tokeny a nakonec Witherbloom s obětováváním bytostí a přidáváním životů. Druhou novou mechanikou sady je Learn, ale jelikož funguje primárně přes sideboard, který v DC neexistuje, tak se tu s ní moc setkávat nebudeme.

White

Elite Spellbinder- Po dlouhé době se setkáváme s další Invitational kartou. I když to není taková naprostá pecka jako Dark Confidant nebo Snapcaster Mage, stejně jde o velice kvalitní bytost. Dívání se do ruky není něco, co by bílá v minulosti dokázala. Na rozdíl od podobných bytostí se však nejedná vyloženě o discard, což by k bílé bytosti nepasovalo vůbec. Místo toho je nonland karta poslaná do exilu a hráč ji může zahrát za příplatek dvou bezbarvých man. Taky abilita po příchodu není na samotnou bytost nijak vázaná. Skvěle tak spolupracuje s různým blikáním, což bílá naopak umí skvěle.

Hodí se k němu i Drannith Magistrate, se kterým na stole si danou kartu soupeř nezahraje vůbec. A i když stojí o manu víc než většina podobných bytostí, trojka dopředu a flying to dokáže vyvážit. V souhrnu se jedná o kartu, se kterou se v jisté míře ve formátu setkávat budeme. Tím spíš, že se skvěle hodí do stávajících top balíků, jako třeba Winota nebo Aminatou.

Clever Lumimancer- Další bytost, která mi tak do působnosti bílé tak moc nesedí. Nenápadný wizard se do konce kola posílí dopředu i dozadu o dva za každý Magecraft trigger. Jelikož stojí jednu manu, je možné s ním a jeho schopností způsobit hodně zranění už od prvních kol. Také zahraný v prvním hrozí zabitím ve druhém kole přes Chain of Smog, ač se jedná o dosti odvážný plán.

Blue

Reject- Ve Strixhavenu také vyšel dle mého názoru kvalitní modrý counterspell. Bytosti a planeswalkeři jsou dva z permanent typů, co představují největší hrozbu. Navíc se zrušeného spellu zbaví napořád exilnutím. Nejde sice o top10, možná ani ne top20 rušení ve hře, ale u čistě modrých kontrolů by se do balíku vejít mělo.

Tempted by the Oriq- Modrá pak dostala i zajímavý Mind Control spell, který by se mohl hrát. Vzít soupeři generála, ať už to je třeba Leovold nebo Aminatou, by mohlo být zdrcující. Většina hraných generálů ve formátu stojí do oněch tří man, a je tu i další spousta lákavých cílů. Ať už Oko, Liliana, Teferi, nebo bytosti se silnými pasivními schopnostmi jako Opposition Agent, Hullbreacher nebo Drannith Magistrate. A ona výrazná karetní i tempo výhoda ukradením za ty čtyři many rozhodně stojí.

Octavia, Living Thesis- Sada také, respektive její na Commander zaměřená část, přináší v modré zajímavého nového generála. S osmi nebo více instanty/sorcery v hrobě to je 8/8 za dvě many, a její schopnost Ward fakticky zcela chrání proti cíleným removalům i abilitám. Navíc na Magecraft trigger umí udělat 8/8 i z jiné bytosti hráče a ukončit tak hru překvapivě rychle. Vybízí tak balík postavený kolem ní nebýt jen klasickým monoblue kontrolem, ale pomoci ji dostat do hry co možná nejdříve prostřednictvím nějakého toho odemílání či loot efektů (líznutí a zahození).

Solve the Equation- Modrá také dostala dokonce i nový tutor. Podobné efekty jsou vzhledem ke sto karetní a „one of“ povaze formátu velmi ceněné. Je však otázka, jaké balíky budou chtít za podobný efekt platit tři many. I když srovnání s Demonic Tutorem jako nejlepší kartou ve formátu není úplně fér, spíše se vybízí Spellseeker. Tam je třeba zvážit, zda je lepší mít omezenější efekt na 1/1 těle, nebo širší možnost volby. Pravděpodobně se tak nejedná o autoinclude do každého balíku s modrou. Hlavně ji ocení kombo balíky toužící najít konkrétní spell, nebo na instanty/sorcery zaměřené strategie, třeba jako výše zmíněná Octavia.

Black

Sedgemoor Witch- Když ještě zůstaneme u magecraftu, pro černou vyšel i nový Monastery Mentor. A ve srovnání s ním jako vintage hratelnou kartou nevypadá vůbec zle. Sama má 3 dopředu, evasion v podobě Menace a chrání se Ward abilitou. Ta soupeře při každém případném pokusu o removal pěkně zabolí. Navíc vyráběné tokeny jsou Pesti, takže jimi přidané životy dokážou v delší hře výrazně pomoci. Hrát by se mohla ve víc na tempo zaměřených balících, jako je Kess či jakékoliv partner kombinace s černou. Využít ji by mohl i Tevesh pro kvalitní přísun tokenů, nebo Karlov pro bonusový potenciální lifegain.

Baleful Mastery- A máme tu i nový černý removal, který nesmí v žádné sadě chybět. Tentokrát je z cyklu karet- mastery, které se dají zahrát levněji za alternative cast. Tenhle nový removal se dokáže instantně postarat o jakoukoliv bytost nebo planeswalkera. To však buďto stojí čtyři many, anebo jen dvě, jen si soupeř přitom lízne kartu. Hodně lidí tuhle kartu při spoileru odsuzovalo, že při líznutí karty jde o karetní nevýhodu. Já v ní však vidím dost možná nejlepší čistě černý removal za dvě many vůbec.

Za prvé, je vždy super mít možnost volby. A hráč si může vybrat, zda to potřebuje zahrát za dvě many, nebo mu nevadí si další dvě připlatit. Za druhé, není moc karet, které by dokázaly zabít planeswalkera za pouhé dvě many. A že je jich řada, kterých je potřeba se zbavit- od Oka až po případného Ugina. Za třetí, Duel Commander je hlavně o tempu, což znamená být napřed před soupeřem. Je to do jisté míry i většinou důležitější, než karetní výhoda. A tak tolik nevadí dát soupeři kartu navíc, hlavně že se mu zabrání získat rozhodující převahu na stole. Jako třešničkou na dortu je i fakt, že tohle zabíjení exiluje, takže se permanentů dokáže zbavit nadobro.

Cunning Rhetoric- Z černé mně taky zaujal tenhle nenápadný enchantment. Za každé soupeřovo vyhlášení útočníků vezme z jeho balíku vrchní kartu, kterou pak hráč může do konce hry kdykoliv hrát. Díky kouzelnému slovu play místo cast se dají tímto hrát i země, takže efekt nemůže vyloženě vyšumět a pokaždé přinese alespoň nějakou karetní výhodu. A i když sám o sobě nemá na pozici na stole žádný přímý vliv, může v delších hrách rozhodnout o výhře. Téměř mrtvá karta to asi bude jen proti Aminatou, ostatní balíky chtějí nebo musí do nějaké míry útočit. Spolu s potenciálem být třeba v nějakém víc midrange Abzanu zahrát přes mana elfa ve druhém by se hrát opravdu mohla.

Red

Conspiracy Theorist- Nový Dark Confidant v červené? Asi trochu přeháním, ale dvoumanová červená bytost, která umí přinášet konstantní karetní výhodu mně zaujala na první pohled. Staty nemá vyloženě špatné. Hlavně ale krásně kloubí dohromady dva způsoby, jak červená získává karetní výhodu. Tzv. „rummaging“ tedy zahození a pak líznutí, a exilování karet, které se dají do konce kola hrát. To, že druhá abilita funguje jen na nonland karty, je drobná vada na kráse, přebytečné země jsou většinou to co se chce zahazovat. S tím, jak moc je červená ráda za každou potenciální karetní výhodu, se tenhle human hrát pravděpodobně bude. Od různého RDW, až po třeba Darettiho, který nedávno zvládl urvat první místo na turnaji 18 lidí. https://www.mtgtop8.com/event?e=30139&d=435948&f=EDH

Laelia, the Blade Reforged- A když jsme ještě u toho monored aggra, v sadě vyšla legenda, která by dle mého názoru mohla sesadit dosud téměř výhradně kralující Kari Zev. Ta se především hrála proto, že hráč měl k dispozici každou hru garantovaný ucházející play do druhého kola, a jistý zdroj hůře blokovatelného zranění. Laelia sice toto nesplňuje cenou o jedna dražší, zato má však řadu důležitých výhod. Zaprvé má haste, takže poskytuje vždypřítomnou hrozbu, i ihned po uklizení stolu hromadným zabíjením. Také roste každé kolo, kdykoliv zaútočí a i při jiných exile efektech. Může se tak nezodpovězená rychle vymknout kontrole. Její hlavní výhodu jsem si nechal schválně až nakonec. Každým útokem přináší kartu navíc z vrchu knihovny, kterou může hráč do konce kola hrát. To balík podobného ražení potřebuje jako sůl, nějakou karetní výhodu, která pomůže dorazit soupeře.

Navíc se „kombí“ nejen s efekty, které exilují karty z knihovny, ale i z hrobu. A i když aggro balík tyhle karty moc hrát nechce, třeba Relic of Progenitus je s ní fakt super. Úplně ale stačí hrát karty, které tenhle chce hrát i tak, jako třeba Light up the Stage, Abbot of Keral Keep a podobně. Osobně jsem si Laeliu i sám zkusil zahrát, a i když tahle strategie zrovna není můj šálek čaje, tak mně to s ní bavilo dost. Myslím, že by se mohla uchytit jako go-to RDW commander.

Green

Ecological Appreciation- Zelená přináší velmi zajímavou kartu, která je jakousi kombinací Gifts Ungiven a Tooth and Nail. Gifty připomíná hledáním čtyřech různých karet, u kterých soupeř rozhoduje, jaké si hráč ponechá. Dané bytosti pak jdou do hry, jako u karty Tooth and Nail. Důležité připomenout, že se dá hledat i ve hřbitově, ale zase jsou určené bytosti zamíchány zpět do knihovny. To brání kartě v potenciální one-card kombo funkci. Nejčastěji se bude hrát za dvě, nebo tři many. Ne nutně hledáním nějakého komba, ale jen dvě dvou/třimanové utility bytosti do hry. Průměrný balík asi nebude mít vícero bytostí za pět man a více, a osm+ man je na tenhle formát taky dost. I tak však může v pozdější hry představovat potenciální win kondici, ač ne tolik efektivní jako Tooth and Nail.

Guardian Augmenter- V téhle barvě také vyšla asi nejlepší novinka sady. Augmenter stojí jen krásné tři many. Stejně jako Bastion Protector, se kterým toho má společného víc. Menší staty vyměnil za flash, a místo indestructible dává hexproof. Zvláště ten flash je velice relevantní, překvapivě zahraný může vyrušit cílené zabíjení nebo výrazně zvrátit výsledek combatu. Nepomůže sice proti plošnému ničení, ale proti těm typům, co se nejvíce hrají (-x/-x a damage) nepomůže ani Protector. Augmentera by tak měl zařadit do balíku skoro každý, kdo hraje zelenou.

Závěr

Mimo těchto karet sada překvapila i řadou kvalitních multicolor karet. Těch je nakonec tolik, že jsem se jim rozhodl věnovat článek zvlášť. Na ne tak silnou sadu pro většinu formátů se tu našlo dost hratelných kousků. Věřím, že řada z nich se v duel commanderu bude vyskytovat pravidelně. S pravidleným hraním to nyní taky vypadá lépe a už se těším, jak si nové karty zahraju sám naživo.

 Honza „Miraculeux“ Jílek