K Magicku mě dostal kamarád ze školy. O hře jsem věděl už dříve, ale v mém okolí nebyl nikdo, kdo by ji hrál. Proto jsem se chopil této příležitosti abych konečně pronikl to tajů světa Magic: The Gathering. Po pár zkušebních hrách, kde jsem musel oprášit své znalosti pravidel, mi byl představen formát Commander. Představa balíku, kterému figuruje karta generála, mě nadchla natolik, že jsem se rozhodl pořídit si svůj první balík právě pro tuto variantu hry.
Pro začátek jsem zvolil jeden z levnějších Preconů, konkrétně Commander: Kaldheim – Phantom Premonition. Po balíku jsem šáhnul spíše díky jeho tématičnosti – hrát karty vikingských přízraků mělo něco do sebe. Balíku velel Ragnar the Ever-Watchful, 2/3 lítající bojovník se schopnostmi, které vlastně vystihují funkčnost celého balíku – předpovídání (Fortell) karet a Exilování karet. S tímto neupraveným balík jsem se vydal na první turnaj Duel Commanderu. A dostal jsem pořádný výprask.
Okamžitě mi bylo jasné, že bude co zlepšovat. Po pár přátelských radách jsem začal zvažovat výměnu svého generála. Ragnar za 4 many je pouze 2/3, možnost předpovědět jednu karu zdarma je fajn, bohužel zatím neexistuje mnoho dobrých Fortell karet, které by se daly v kompetitivním prostředí hrát. Druhá schopnost, vytvoření 1/1 spirita při exilu karet, se mi také neosvědčila jako dostatečně účinná mechanika. Naštěstí tento precon obsahuje ještě jednu legendární bytost v modrobílé barvě – Brago, King Eternal. Brago je za stejnou cenu 2/4 a pokaždé když dá poškození hráči, umožňuje bliknout (Exilnout a hned vrátit zpět na bojiště) jakýkoliv počet svých permanentů, krom zemí.
Bylo tedy rozhodnuto, generál balíku bude Brago. Tomu bylo samozřejmě potřebné trochu upravit balík. Díky Bragově schopnosti blikat bytosti jsem se rozhodl využít karty se silnými ETB (Enter the Battlefield) efekty, jako je Stonehorn Dignitary nebo Palace Jailer. Po pár úpravách jsem se zúčastnil dalšího duelového turnaje. Nebudu lhát, skončil jsem opět na posledních příčkách. Nicméně již byl znatelný pokrok oproti Ragnarovi a hry nebyly od začátku jednostranné. Po tomto turnaji jsme se sešli s kámošem a rozebrali, co a jak by šlo v balíku vylepšit. Řeč přišla na Enchantmenty, které dokáží Exilovat bytosti ze hry a na Counterspelly, které nemůžou v žádném modrém balíku chybět.
Plán byl tedy daný: pořídit karty typu Journey to Nowhere, Oblivion Ring, Stasis Snare… a nějaké ty counterspelly. Při hře potom kontrolovat oponenta tak, aby bylo možné ve čtvrtém kole zahrát Braga a začít zneužívat ETB efektů. Postupně do balíku přibývaly i dražší karty, jako je Teferi, Time Raveler, Drannith Magistrate nebo třeba Lightning Greaves. Přibyly i karty pro podporu exilování karet, takovou kartou určitě byla Containment Priest, díky které bylo možné blikat exilovací enchantmenty Bragem a tím nadobro ničit nepřátelské bytosti. Balík se turnaj od turnaje zlepšoval, s posledními verzemi balíku hry končily v mnoha případech remízou. Díky Bragovi a hromadě karet které posílaly protivníkovy bytosti do Exilu, nebyl problém udržet bojiště pod mojí kontrolou, chybělo však něco, čím hru ukončit.
Po pár debatách s přáteli jsme dospěli k závěru, že by mohlo pomoci přidání třetí barvy – černé. To balíku přidá další možnosti, jaké karty zakomponovat. Bylo tedy zapotřebí pozměnit strategii balíku a samozřejmě i commandera, který by podporoval třetí barvu. A tím se dostáváme k mému zatím poslednímu generálovi – Aminatou, the Fateshifter. Aminatou je jedním z planeswalkerů, kteří mají možnost velet balíku. Svou +1 schopností umožňuje líznutí karty z knihovny a následné vrácení jedné karty z ruky na její vršek. Schopnost -1 propůjčuje Aminatou dovednosti Braga, i když v trochu omezenější míře – pošle jeden permanent do Exilu a hned ho opět vrátí do hry. Poslední schopnost umožňuje každému hráči vyměnit všechny non-land permanenty, krom samotné Aminatou, s hráčem po levici či pravici, dle výběru hráče, který Aminatou kontroluje. Z mých dosavadních zkušeností se ale vplatí využívat spíše první dvě schopnosti.
Černá barva dokázala poskytnout balíku daleko větší výběr karet jak pro kontrolu oponenta, tak i pro samotné ukončení hry. Nově tedy do balíku přibyly karty typu Damn, Vindicate či Eliminate pro rychlé vypořádání se s nepřátelskými bytostmi. Využity byly i permanenty, které je možné bliknout a opakovaně využívat jejich ETB efekty – Trial of Ambition, Oath of Liliana nebo třeba Oath of Kaya. Poté již stačilo přidat jen něco, co dokáže hru vyhrát. Já se vydal cestou ukončení hry přes kombinaci dvou karet – Jace, Wielder of Mysteries a Tainted Pact. V případě, že by se z nějakého důvodu nezadařilo jednu či obě z těchto karet zahrát, byl přidán záložní plán. Ten představuje karta Firja’s Retribution, která při vstupu do hry vytvoří 4/4 anděla. Pokud je Aminatou ve hře, lze tento enchantment bliknout a vytvořit tak anděly dva. V dalším kole je možné s oběma anděli zaútočit a díky jejich Vigilance je následně možné využít druhého kroku ságy a zničit až dvě bytosti se silou 3 a méně. Poté je možné pomocí Aminatou opět tuto ságu bliknout a vytvořit tak dalšího anděla.