Ahoj všem! Je tu po delší odmlce způsobené dovolenou a pracovním povinnostem můj další článek. Tentokrát bych se chtěl víc dopodrobna podívat na nové karty z nové sady, Core Set 21.

                Na rozdíl od Ikorie tu nevyšlo tolik silných novinek, zato se však hemží kvalitními, často hranými reprinty. Z nich asi nejvíce překvapil Grim Tutor, který nevyšel od roku 1999. Příjemně také potěšily i Scavenging Ooze, Azusa, Lost but Seeking, Containment Priest, Heroic Intervention a další zajímavé kousky. Z nového setu tentokrát není zase tolik nových relevantních karet, abych dělal nějaké top listy. Chci tedy rozebrat ty novinky, v neurčeném pořadí, které na formát mají a i do budoucna by mohly mít jistý dopad.

Teferi, Master of Time- A hned jde jako první na řadu nový planeswalker, který je zároveň tváří nové sady. Před odhalením jeho karty se hodně spekulovalo, jak moc silný bude a zda se vyrovná nebo dokonce i předčí silou své předchůdce: Hero of Dominaria a Time Raveler.

Hned na první pohled je jasné, že má sloužit jako hlavní lákadlo sady. Nejen že má totiž jako většina planeswalkerů tři loyality ability, z toho jednu „ultimátní“, ale navíc i po vzoru War of the Spark planeswalkerů i jednu pasivní. Ta však neovlivňuje hru kolem, ale zato této kartě dává možnost aktivovat její loyality schopnosti instantně a i v kole ostatních hráčů.

To je právě relevantní v souvislosti s jeho druhou schopností, která oživuje keyword abilitu Phasing. Za mínus 3 loyality tak dokáže odstranit cílovou bytost soupeře ze hry do začátku příštího kola jejího controllera. Tím se jí dokáže dočasně zbavit bez toho, aby daná bytost měnila zónu. Takže nespouští jak příchozí, tak ani odchozí ability. Je z pohledu dnešních mechanik poněkud zvláštní. Její nejjednodušší vysvětlení je, že všechny ostatní karty i hráči dělají, jakoby ta bytost neexistovala.

První schopnost je přitom, za přidání jednoho loyality counteru, jednoduché líznutí a následné zahození karty z ruky. Poslední schopnost Teferiho potom hrozí přidáním dvou extra kol za mínus deset žetonů. To se zdá jako poměrně drahé, je ale nutné vzít v potaz že aktivováním plusové ability i v soupeřově kole se na ni dá dostat poměrně velice rychle.

V souhrnu se tedy jedná v porovnání s ostatními o velice kvalitního planeswalkera, který splňuje všechny podmínky, aby se hrál. První schopnost poskytuje výběr z extra nové karty každé kolo, dokonce i karetní výhodu plněním hřbitova. Druhá zase slouží jako jistá forma dočasného removalu, která může sloužit k ochraně Teferiho samotného. A třetí zase hrozí téměř vyhrát hru sama o sobě.

Co Teferimu poněkud brání v rozletu je jeho manacost. Čtyři many jsou v tomto formátu hodně a neposkytuje zase takovou hrozbu na stole jako ostatní možnosti. Zároveň se musí o své místo prát se dvěma nejhranějšími planeswalkery na formátu: Chandra, Torch of Defiance a samozřejmě legendárním Jace the Mind Sculptor. Ti sice mohou aktivovat své schopnosti jen ve svém kole, ale zase mají jednu navíc. Více možností znamená vyšší užitečnost a i jejich samotná síla je nad Teferim o úroveň výše. Oba dokážou poskytovat opravdovou karetní výhodu, dokážou se daleko efektivněji bránit a jejich ultimátka už téměř sama o sobě vyhrává hry.

Jelikož se tak do balíku vejde jen omezené množství karet, nový Teferi se určitě do každého s modrou nevejde. Konkurence je příliš vysoká a čtyři many jsou příliš na to, co Teferi umí a jak moc je zranitelný. Očekávám tedy, že se bude vyskytovat převážně v balících, které mají s jeho schopnostmi jistou synergii. Například Rielle, the Everwise a její schopnost líznout extra kartu při každém použití Teferiho +1 ability. Nebo třeba Kess, Dissident Mage, která využívá i karty, které zahodí.

Barrin, Tolarian Archmage- Nová sada mimo jiné přinesla i vylepšenou verzi Man-o‘-War- třímanové modré bytosti, která vrací jinou bytost při příchodu hry na ruku. A že výhod má ve srovnání opravdu dost. Když přijde na stůl, nejen že může kromě bytosti vrátit místo toho i planeswalkera, takže může pomoct zastavit pracování na ultimátní schopnosti, nebo i vrátit vlastního a znovu použití jeho schopnosti. Také nemusí vracet nic, takže nevrátí sám sebe když není k dispozici jiný cíl. Jeho hlavní výhoda však spočívá v jeho druhé schopnosti, která dokáže tvořit karetní výhodu. Na konci každého kola, pokud se vrátil alespoň jeden permanent z bojiště do ruky majitele Barrina, tak si ten hráč lízne kartu.

Jsou tu i jisté drobné nevýhody, třeba dvě modré many v sesílací ceně oproti jedné, a nemožnost vrátit na ruku sama sebe. Každopádně se v součtu jedná o vylepšení staré karty. S Barrinem se mimo nějakých midrange balíků jako tempo a value bytost budeme setkávat hlavně v Tymna/Thrasios Aluren kombo balíku. Tam plní úlohu důležité součásti komba samotného.

Elder Gargaroth– A máme tu také velkého zeleného mythic pašíka. Ten má hned tři důležité keyword ability. Kombinace Vigilance a Reach způsobuje být bytosti užitečná jak v útočení, tak i v obraně zároveň. Trample z ní pak dělá daleko efektivnějšího útočníka. Kdykoliv pak Gargaroth útočí nebo blokuje, spustí jednu ze tří možností: vytvoří 3/3 beast token, přidá tři životy nebo lízne kartu.

Absence Haste nebo schopnost při přicházení do hry či odcházení z ní, mu brání být automaticky součástí většiny zelených balíků. Jedná se o nepříjemnou bytost, která bez odpovědi svou silou dokáže během pár kol vyhrát hru. Neovlivňuje ji však to kolo, kdy přichází do hry, což je jeho největší slabina.

Pět man je také v tomto formátu hodně, a tak nemá moc lehký život se prosadit. To také souvisí s aktuální metagame, která je aktuálně ovládnutá především kontroly s modrou, rychlými komby nebo vysoce agresivními balíky. A do žádných z nich se pětimanová bytost jako je tato moc nevejde.

Ghostly Pilferer- Modrá se zdá být v této sadě tou nejobdařenější barvou. Tahle nenápadná bytost upoutala mou pozornost hned od první chvíle. Má dokonce dvě ability poskytující karetní výhodu. Ta první lízne kartu při odtapnutí, za zaplacení dvou man. Druhá pak lízne kartu, kdykoliv soupeř hraje spell od jinud, než z ruky. To se v commander formátu děje celkem často. Třetí abilitou si pak za zahození karty dá do konce kola neblokovatelnost.

Ta poslední na první pohled šikovně spolupracuje s tou první, a funguje tak jako opožděný looting. Podobně jako karta Key to the City. Může ale sloužit i pro zahození karet v kombo balících či reanimačních strategiích, kdy jisté karty chceme mít kdekoliv jinde než v ruce. Pilferera jsem například hrál v mé verzi Tymna&Thrasios Aluren komba. Tam jsem právě aktivně používal poslední schopnost pro zahození Lotleth Gianta, kterého jsem potřeboval mít v hrobě pro zreanimování.

Stormwind Entity- A v modré ještě chvíli zůstanu. Stormwind Entity je překvapivě silná bytost, která buď může stát pět man, nebo jen dvě, pokud hráč to kolo zahrál instant nebo sorcery. Je to 3/3 flying Prowess, která navíc při příchodu do hry dá scry 2. Velmi dobře se tak páruje s jednomanovými kouzly, jako jsou Lightning Bolt nebo Ponder. Nabízí se také sekvence zahrát Entitu ve druhém, přes například Gitaxian Probe nebo Snap.

Takhle brzo zahraná vytváří solidní tlak na soupeře, a díky Prowessu nejen umí opravdu kopnout, ale také se lehce vyhnout smrti bleskem. A i když se jí soupeř i tak hned zbaví, stejně již přinesla přidanou hodnotu v podobě scry. Dle mého názoru by se mohla vyskytovat třeba v agresivnějších buildech Kess, nebo Ludevic/Kraum Izzet tempu.

Miscast- Poslední modrá karta, která z nových stojí za zmínku, je nový levný counterspell. Stojí pouze jednu modrou manu, a zvládne vyrušit instant nebo sorcery, pokud hráč nedoplatí tři many. Otázka jak často se bude hrát, záleží především na tom, jak bude metagame orientovaná ve prospěch kontrolních balíků.

Je sice lehce efektivnější v rušení instantů a sorcery než Spell Pierce, ale zato vůbec neruší Planeswalkery, Enchantmenty ani Artefakty. Funguje tak nelépe jako counterspelly rušící counterspell, který pomáhá ohlídat podstatné karty, jako vyhodnocení generála, a úspěšné zahrání komba. Vyskytuje se však hodně balíků, jejichž plán spočívá téměř zcela na bytostech, a tedy proti kterým je tohle mrtvá karta. Obecně bych tedy doporučil hrát spíše univerzálnější rušení, například Force Spike.

Basri’s Lieutnant- Další na řadě tu máme kvalitní bílou bytost a zároveň posilu do Winoty především. Tam Lieutnant svými schopnostmi perfektně zapadá. Je to čtyřmanový human s protekcí proti vícebarevným, který při příchodu do hry dá jeden +1/+1 žeton na cílovou bytost hráče. Kdykoliv potom bytost s +1/+1 žetonem umře pod kontrolou vlastníka, ten hráč si vytvoří 2/2 bílý Knight token s vigilance.

Nejen je možné ho schopností Winoty položit z knihovny rovnou do hry, ale svou schopností vytváří tokeny, kteří při uklizení stolu zůstanou a mohou poté spustit její schopnost. A silné human bytosti, kteří vytváří nonhuman bytosti, jsou v tomto balíku jako doma. Protekce proti multicolored potom slouží nejen jako ochrana proti řadě vysoce hraných removal kartám ve formátu, ale taky neblokovatelností řadou obvyklých bytostí a generálů.


Conspicuous Snoop- Gobliní balíky a Grenzo především dostali v sadě význačnou posilu. Dvoumanový 2/2 goblin poskytuje karetní výhodu skrze možnost hrát goblin karty z vrchu knihovny. Navíc má i veškeré aktivační schopnosti goblinů na vrchu balíku toho hráče.

Tím, jak funguje, přitom tvoří několik infinity komb s gobliny. Goblin Recruiter nebo Boggart Harbringer, kteří při příchodu hledají gobliny na vrch knihovny, nachází především Kiki-Jiki, Mirror Breaker. Ten svoji schopnost propůjčí Snoopovi, který se díky tomu, že není legendary, může do dalšího konce kola nekonečnokrát nakopírovat. To buďto stačí udělat v soupeřově end stepu, s kopiemi se odtapnout a ukončit hru útokem. Nebo také lze posledním kopírováním cílit Recruitera/Harbringera, který na vršek knihovny najde Mogg Fanatica/ Sling- Gang Lieutnanta, který všechny kopie obětuje a nastolí tak konec hry rovnou. Fakt, že tohle vše zvládne bytost stojící pouhé dvě many, ji dělá neoddělitelnou součástí všech goblin balíků.

Eliminate- Jako další chci přivítat na svět nový přírůstek do světa dvoumanových černých zabíjení. Je na první pohled patrné, že v tomto případě jsou rodiči karty Hero’s Downfall, který ničí bytosti a planeswalkery, a Abrupt Decay, který dosáhne na karty stojící do tří man včetně. Jelikož se jedná o velice rychlý formát, většina relevantních cílů do tří man stát bude.

Éra černých bytostí být imunní vůči removalu je dávno ta tam, a tentokrát bytosti nezachrání ani být artefaktem, ani mít na sobě nějaké countery. Eliminate si svou univerzálností a dostupnou sesílací cenou místo mezi nejelpší odpovědi na formátu rozhodně zaslouží.

Selfless Savior- Bílá také dostala posilu agresivních strategií v podobě tohoto šikovného pejska. Za jednu manu hráč dostane 1/1 bytost, která se na povel obětuje a dá jiné bytosti hráče indestructible. Jedná se tedy o dalšího bodyguarda, který chrání nějakým způsobem ostatní bytosti. Nezničitelnost sice není většinou tak užitečná, jako protekce na barvu, ale alespoň si už svého chráněnce nemusí vybírat při příchodu do hry.

Pro Winotu je například velice relevantní, že není human a tak může šikovně spustit její schopnost. Své místo by si ale také měl najít třeba v Karlovovi, Lurrusovi nebo verzích monoW aggra.

A to je za mně protentokrát vše. V souhrnu se jedná o sadu, která přináší celou řadu kvalitních kusů do formátu, kde je už tak konkurence velice vysoká. Na druhou stranu jsem rád, že nové karty nejsou silné až moc. Nenutí tak Rules Comittee dělat nějaké radikální změny, jako třeba nový Theros nebo Ikoria. U dalšího článku tedy nashledanou.

– Honza „Miraculeux“ Jílek