Vítám všechny u mého dalšího článku. Neuplynulo dlouho od rozboru Ikorie a další sada, Core Set 2021 již číhá za rohem. Než se však pustím do várky nových karet, chci věnovat trochu více prostoru těm generálům z nové sady, kteří si to zaslouží. Nejvíce mně z Ikorie zaujal právě Kinnan, Bonder Prodigy. Přijde mi z nových karet jako generál s největším potenciálem stát se opravdovou hrozbou formátu, o kterém se zatím moc neví. V následujících řádcích tedy blíže popíšu, co umí a uvedu i blíže balík, který se mi s ním zatím nejvíce osvědčil.

                O generálovi

                A co vlastně tenhle malý human vlastně dokáže? Jedná se o 2/2 bytost za dvě many (U a G), který často ovlivňuje zásadním způsobem hru už to kolo, co přijde do hry. Způsobuje totiž, že veškeré nonland permanenty toho hráče za tapnutí produkují místo obvyklého množství many jednu vybranou navíc. Druhá abilita stojí sedm man, z toho jednu zelenou a jednu modrou, a po aktivaci se hráč podívá na vrchních pět karet z knihovny a může z nich položit jednu non-human bytost rovnou do hry.

                Rád ujasním dvě drobnosti ohledně extra manu produkující schopnosti. Zaprvé nespolupracuje s kartami jako Urza, Lord High Artificer nebo Seton, Krosan Protector. Vyžaduje, aby ta schopnost byla permanentu samotného a obsahovala tapovací symbol. Zadruhé, extra mana tvořená Kinnanem nesdílí žádné schopnosti ani omezení jako ta původní. Takže třeba při tapování Humble Naturalist můžeme tu extra manu použít na cokoliv, nejenom na bytosti.

                Strategie

                Kombinace těchto dvou schopností ve zkratce znamená, že dokáže ve spolupráci s jinými nonland permanenty produkovat spoustu many navíc a zároveň jí i šikovně využít. Jediné, co k tomu potřebuje, je mít ty karty co navíc manu tvoří. Kvůli tomu je pro balík nejpřínosnější využít maximum možné konsistence a hrát co nejvíce takových karet.

                Můj build je právě zaměřený na co nejrychlejší a nejstabilnější využívání jeho dvou abilit. Proto hraji co nejvíce těch nejlepších bytostí dvojího typu- ty levné, co produkují manu, a pak ty drahé, které rád buď z toho velkého množství many zahraji, nebo „vytočím“ do hry přes Kinnanovu druhou abilitu. Díky tomu je velmi častý scénář, že v prvním nebo druhém kole zahraji manu produkující bytost, druhém nebo třetím Kinnana za manu ze zemí a za tu z bytosti další manu produkující permanent. Což znamená, že mám ve třetím/čtvrtém kole bez interakce soupeře sedm/osm many, tedy dost na aktivaci Kinnanovi schopnosti, i když nemám nic velkého co zahrát na ruce.

                Mimo strategie urychlení do velkých, hry vyhrávajících bytostí, je v balíku přítomna i řada nekonečných komb. Ty mi v kombinaci s Kinnanem dokáží vyhrát hru v jediném kole, obyčejně pouze opětovným používáním druhé ability. Craterhoof Behemoth by spolu s veškerými ostatními nonhuman bytostmi z balíku měl stačit k zadupání soupeře v jakékoliv fázi hry. Jelikož však Simic barvy nenabízí možnosti jak si konzistentně v balíku najít konkrétní enchantmenty, jsou tyto komba spíše plánem B.

                Pro/proti

                Od vydání Ikorie už mám s Kinnanem nahranou pěknou spoustu her proti všemu možnému, a tak jsem se dokázal dostatečně seznámit s jeho výhodami i slabinami. Balík, tedy alespoň má verze, je tím silnější, čím méně interaktivní je balík soupeře. Sám nehraji téměř žádné rušení, vracení do ruky a podobně. Hodně her se tedy rozhoduje tím, zda dokáži ukončit hru nebo získat rozhodující výhodu na stole dřív, než mně soupeř zabije. Proti balíkům, co mi chtějí hodně zasahovat do hry, je pak klíčové vědět, jakou počáteční ruku si mohu dovolit nechat a zda se snažit i tak ukončit hru co nejdříve, nebo rozložit postupné hraní karet tak, aby soupeři pak na to nejdůležitější nezbyly odpovědi.

                Balík by mohl bavit ty, kteří mají rádi komba, chtějí hrát velké bytosti mnohem dříve, než se soupeř rozkouká, a mít hru většinou rozhodnutou během pár prvních kol. Na druhou stranu balík pravděpodobně nebude bavit ty, kteří rádi zasahují soupeři do hry a hrají kontrolnější strategie. Ani také nenabízí moc velkou variabilitu a hodně her, hlavně brzkých výher, bude probíhat velice podobně. Mít na stole ve třetím kole annihilovacího Eldrazi titána, zatímco soupeř sotva stačil zahrát svého generála, ale jen tak neomrzí.

                Decklisthttps://tappedout.net/mtg-decks/kinnan-dork-tribal/

                Můj balík v konkrétní verzi obsahuje 21 bytostí produkujících manu, stojících jednu nebo dvě many. Z nich preferuji jakékoliv jednomanové pro co nejrychlejší start, jako například i Loam Dryad. Ta sice manu sama o sobě nedává, ale i tak společně s Kinnanem pomůže mít sedm man ve třetím kole. Mám i pět artefaktů do dvou man produkujících manu, které netrefím druhou schopností. Ty ale pomáhají, když na stůl přiletí hromadné zabíjení a musím budovat vše od začátku.

                Z velkých bytostí mám velké eldrazi titány, kteří jsou výherní kombinací v Kinnanově automatu. Dále tu jsou šestimanová monstra jako Primeval Titán, Wurmcoil Engine a Consecrated Sphinx, které celkem lehce můžu zahrát i bez generála a dokáží rychle otočit hru v můj prospěch. Seedborn Muse a Prophet of Kruphix v podstatě dvojnásobí manu, co mám k dispozici, a dovolí aktivovat Kinnana v mém a pak hned i v soupeřově kole.

                Z nekonečně many produkujících komb mám Pili- Pala a buď Grand Architect, nebo s Kinnanem na stole s čímkoliv, co přímo té artefaktové bytosti dá abilitu produkovat manu, jako Cryptolith Rite, Paradise Mantle nebo Rishkar, Peema Renegade. Kombinace jakékoliv bytosti schopnou produkovat jak modrou, tak i zelenou manu a enchantmentů Pemmin’s Aura nebo Freed from the Real znamená s generálem na stole také nekonečnou manu. Basalt Monolith je už s Kinnanem samotným nekonečno bezbarvé many, ta však není sama o sobě tak výherní. Potřeba je mít k ní třeba Thrasios, Triton Hero nebo Finale of Devastation, jinak znamená jen mnohem více Kinnanových aktivací.

                Nakonec hraji i Intruder Alarm, který mi umožní vyndat na stůl téměř všechny bytosti z balíku, pokud už produkuji sedm a více man z bytostí, a Paradox Engine. Ten sice nijak nespolupracuje s druhou ablitou, ale dovolí mi vyndat v jednom kole celou ruku na stůl a většinou i několik „točení“.

                Z „goodstuff“ karet nesmí chybět Oko, Thief of Crowns, který zahraný brzo dokáže vyhrát hru sám o sobě a Scavenging Ooze, která představuje v současné metagame tak potřebný gravehate i přidávání životů.

                Zemí hraji 36, což mi přijde ideální počet mezi tím mít dost many na zahrání šesti a více manových bytostí v pozdějších fází hry a Kinnana samotného po druhé dostatečně brzo. Na druhou stranu nepotřebuji mít kvůli velkému množství nonland manových zdrojů tolik a úvodní ruce s 5+ zeměmi jsou téměř nepoužitelné.

                Matchupy

                Z množství her, co jsem měl možnost dosud odehrát, jsem pochytil následující poznatky. Proti většině soupeřů je nesmysl nechávat úvodní ruku bez bytosti nebo artefaktu produkujícím manu. Proto tam takových karet hraji tolik. Není také většinou ideální nechávat ruku s vícerem velkých bytostí na ruce, ale v závislosti na balíku soupeře a zbytku to nemusí vždy být chybou.

                Vzhledem k malému počtu zemí a plánu nechávám většinu úvodních rukou se dvěma zeměmi. Jednu zemi bych proti většině metagame nedoporučoval nechávat, i kdyby zbytek vypadal přímo božsky.

                Ve většině her nejdříve v prvních kolech hraji bytosti produkující manu, Kinnana se snažím položit, až když mohu využít jeho extra manu to samé kolo. Manové artefakty je lepší hrát, až když je generál na stole, protože nemají summoning sickness. Kinnana samotného ve druhém bych chtěl snad jen hrát proti balíkům hrajících modrou a zároveň bez černého či červeného zabíjení, abych „předběhl“ counterspelly.

                Co se týče matchupů, z těch dobrých jsou generálové jako Hogaak, Isamaru. Prostě agresivní balíky, které se snaží také ukončit hru co nejdříve, avšak daleko víc „fér“ způsobem. Navíc obvykle nehrají tolik interakcí a tak pro výhru mnohdy stačí mít kvalitní start a položit brzo nějakého toho pašíka do hry. Dobrý matchup by měl být i klasický build Ura, protože nehraje skoro žádné hromadné zabíjení a stačí jen hrát kolem counterspellů.

                Slabé matchupy jsou naopak kontroly s velkou mírou zabíjení, jako je Kess nebo Tymna/Kraum. Problémem jsou i tempodecky, jako jsou Izzet partneři Ludevic/Kraum, které krom velkého množství interakce dokážou zabít soupeře pěkně rychle.

                Závěr

                Na závěr přikládám i pár dalších decklistů odlišných od toho mého. https://www.mtgtop8.com/event?e=25437&d=383166&f=EDH a https://www.mtgtop8.com/event?e=25698&d=391069&f=EDH Jsou hodně zaměřené na komba okolo artefaktů Painter’s Servant a Grindstone. Nehrají také moc nonhuman bytostí, a tak mi u nich Kinnan jako generál přijde celkem do počtu. Je zapotřebí si u nich uvědomit, že se jedná o online turnaje z dob kdy Ikoria nebyla ani ještě pořádně vydaná.

                Kinnana hrál i Marek Vardžik na červnovém turnaji v poděbradech, kde uzmul 5-8 místo v top 8 z 37 hráčů. Jeho list můžete nalézt zde: https://www.mtgtop8.com/event?e=26139&d=397720&f=EDH. Obsahuje velké množství dvoukaretních komb, ze kterých mně krom klasického Painter’s Servant+ Grindstone zaujalo i Squirrel Nest+ Earthcraft a Isochron Scepter+ Dramatic Reversal. 33 zemí mi v balíku s několika čtyřmanovými spelly přijde dost riskantní.

                Osobně očekávám, že budeme Kinnana na turnajích potkávat, a pevně věřím, že i v nějakých těch top 8 listech. Rád bych si ho sám zahrál, jen nevím, zda by mně vzhledem k jeho repetitivním gameplanu během celého turnaje bavil. Až na to se mi deck velice líbí a jsem zvědavý, jak moc nakonec turnajovou metagame ovlivní.

               U dalšího článku tedy nashledanou.

– Honza „Miraculeux“ Jílek