Zdravím opět všechny čtenáře. Vítejte u pokračování mého rozboru sady Ikoria: Lair of Behemoths. Tentokrát se chci blíže podívat na karty, které by mohly být zajímavými a konkurenceschopnými generály. A že je opět z čeho vybírat. V předchozím článku jsem zmínil, kolik skvělých karet do našeho formátu v této sadě vyšlo. Totéž platí i o nových legendárních bytostech. Hodně z nich se zdá být velmi použitelných, schopných s trochou testingu a laděním konkurovat těm nejlepším balíkům.

Nejdříve se však chci tradičně věnovat těm, které se do mého TOP 5 listu nedostaly. Ikoria představila spolu s uvedením nové mechaniky mutate pět trojbarevných legendárních bytostí, které ji reprezentují. Ani jedna z nich se dle mého názoru nebude nějak moc hrát. Pár hráčů kolem nich zkusí dozajista něco postavit, mě nevyjímaje, ale na nějaké zásadní turnajové výsledky to s nimi nevypadá. Z části proto, že se jedná o novou mechaniku, která jednoduše nemá takovou podporu jako ty, co vyšly ve více setech. Hlavně však z toho důvodu, že většinou stojí na formátu, kde hra bývá často rozhodnuta do čtvrtého kola, příliš moc many. Dá se také říct, že mutate je balancovaná mechanika, která je na náš „legacy cardpool“ formát až moc fér.

Někteří z těchto apex monster, jak se tyhle bytosti nazývají, jsou však lepší než ostatní. Illuna, Apex of Wishes k nim ale s velkou pravděpodobností nepatří. Její efekt se na první pohled zdá zajímavě zneužitelný, kdy připomíná už nějakou dobu zabanovaný Polymorph. Dává při mutování první nonland permanent z vrchu knihovny rovnou do hry. Mnoho lidí ihned napadne dát do balíku jen pár opravdu velkých a hry výherních nonland permanentů. Ta taktika však přináší hned několik úskalí. Zaprvé musíme najít nějaké bytosti, které chceme zmutovat. To pravděpodobně kouzly, které vytváří tokeny nebo oživovacími zeměmi.

Poté je však třeba si uvědomit, že efekt stojí celých šest man a soupeř bude náš plán čekat již od začátku hry. Zvlášť pokud se nám to už proti danému hráči jednou provést povedlo. A nakonec je potřeba zařídit, abychom se těch šesti man, co potřebujeme, vůbec dožili. Sečteno a podtrženo, nejedná se o nic, co by se dalo úspěšně hrát v kompetitivním a vysoce interaktivním prostředí.

Nethroi, Apex of Death je na tom velmi podobně. Jedná se o silný a zajímavý efekt, celá ta sranda ale stojí příliš mnoho many. Moc na to, aby se od ní v průměrně dlouhé hře očekávalo, že bude mít včas nějaký dopad. A i když se dá zahrát jen jako 5/5 deathtouch, lifelink za pět man, není to nic, co by mělo vyhrávat hry. Takže ačkoliv jsem už dlouho fanoušek různých reanimačních strategií, radši bych hrál starého dobrého Karador, Ghost Chieftain.

Brokkos, Apex of Forever se jeví jako nejslabší a nejméně zajímavý z těchto nových, trojbarevných legend. Dva jistí titáni z navrátivšího Therosu nás však naučili, že není radno podceňovat možnost jistých generálů obcházet commander tax. Brokkos se také může hrát z hrobu za jeho mutate abilitu, tedy za pět man 6/6 trample. Dokud tedy hráč má nějakou nonhuman bytost ve hře, může se vracet znovu a znovu a vytvářet tak neustálý tlak na soupeře.  Některé hráče napadlo hrát jej s bytostmi mající keyword Infect, které by nejvíce benefitovaly ze změny statů na 6/6. Jako osobě, která má k Infectu zvláštní vztah, se tento nápad velice líbil, ale zároveň nejsem moc přesvědčen o její použitelnosti.

Snapdax, Apex of the Hunt se jako generál zdá už mnohem lepší. 3/5 double strike za čtyři many není nic, nad čím by se dal jen tak ohrnovat nos. Za pět poté, pokud máme bytost vhodnou k mutaci, získáme mimo „pseudohaste“ i možnost něco sestřelit za čtyři, co si dokáže poradit s většinou hraných generálů. Přidat si čtyři životy je pak už jen třešnička na dortu. Pět man je sice opět celkem dost, ale zahrání této dinosaurokočky za mutate může v hodně matchupech zásadně zvrátit průběh hry.  Nevýhoda je, že pro využití plného potenciálu Snapdaxe musíme mít ve hře nonhuman bytost, a navíc už v barvách existuje generál, který se hraje dost a nabízí toho přeci jen více: Queen Marchesa. Musí se tedy hodně snažit, aby se stal novým go-to mardu generálem.

A z trojbarevných legend mi zbyl Valdrok, Apex of Thunder. Je to 3/3 Flying, First strike, co za čtyřmanové mutate zahraje noncreature kartu do tři man z hrobu. Nechal jsem si ho nakonec úmyslně, považuji ho totiž za nejvíc kompetitivního z těch pěti. Zaprvé je nelevnější, a má tedy šanci mít dopad na mnohem více her, když ho člověk opravdu stihne zahrát. Je ho také lehčí ochránit counterspelly.  Nejlepší balík s ním se bude podle mě tvářit jako kontrol, s množstvím nepříjemných utility bytostí. Za povšimnutí také stojí fakt, že se takto hrané spelly neexilují, ale většinou zůstanou v hrobě, aby mohly být zahrány později.

Mimo těchto tříbarevných legend sada nabízí pět dvoubarevných human legendary bytostí. A jako jediná z nich, která se kvůli jednomu companionovi nedostala do mého TOP listu, je Chevill, Bane of Monsters. Není ani omylem vyloženě špatný, ale ze svého cyklu se mi líbí nejméně. 1/3 tělo s deathtouch je velmi slušné a dokáže zatopit spoustě agresivních strategií. Jeho efekt dokáže přinést v delších hrách hodně karetní výhody. Je jen moc pomalý, aby se na něj dalo s jistotou spoléhat. Navíc jsou balíky, které moc příležitostí k využití schopnosti nenabídnou, nebudou hrát totiž moc bytostí. Možná tohohle chlapíka podceňuji. Sám ho už mám doma a v budoucnu si ho asi postavit zkusím, ale zatím se mi zdá z dvoubarevných legend Ikorie jako ten nejslabší.

Mimo těch sada přinesla i řadu legendárních bytostí s companion mechanikou, skoro žádná z nich se podle mě ale jako generál hrát moc nevyplatí. Nyní se už ale dostáváme k tomu nejlepšímu, co nová sada nabízí.

TOP 5:

5. Lurrus of the Dream Den – Tak se mi tahle šikovná kočička vešla do obou listů. Dle mého názoru zcela oprávněně. Zatímco jako companion se hrál hlavně v kombinaci s Karlov of the Ghost Council, po nedávné změně mechaniky je možná i lepší jako samotný generál. Nově je právě potřeba nejdříve zaplatit tři many ve svém kole a dát si companiona do ruky, odkud se pak může normálně hrát.

Mohl by se sice stále hrát okolo na přidávání životů zaměřený agresivní balík. Lépe však bude pravděpodobně fungovat zaměřený na zneužívání jeho schopnosti. To by znamenalo dokola hrát z hrobu věci jako Seal of Cleansing, Vampire Hexmage, Nihil Spellbomb a podobně. Držet zkrátka soupeře se dá pomocí věcí jako je Braids, Cabal Minion a Smokestack. Jeho plán by měl spočívat v omezování soupeře pomocí discardu a zabíjení, dostat Lurruse rychle do hry a začít získávat pomalou, ale jistou karetní výhodu. Zdá se jako zajímavý typ balíku, který se v současné metagame zrovna moc nevyskytuje.

4. Rielle, the Everwise – Jedna z prvních spoilnutých karet sady a také ta, co mě na první pohled skutečně nadchla. Sesílací cena tří man, síla rostoucí v průběhu hry a zabudovaná karetní výhoda v podobě zajímavé ability. Ta kombinace dělá z Rielle velmi kvalitního generála. Před banováním se jevila jako jedna z ideálních kandidátů na používání Underworld Breach a Lion’s Eye Diamond komba. Po zakázání druhého zmíněného se nejlepší cesta, jak Rielle hrát, zdá kontrol s velkým počtem instantů a sorcery kouzel.

K využití její schopnosti podle mě není potřeba mít moc karet jako je Breakthrough nebo Windfall. Jen pár těch nejužitečnějších, které nám neprohrají hru, pokud se soupeř v reakci Rielle zbaví. Dokonce i kvalitní cycling karty s ní na stole znamenají, že si často za jednu manu nebo dvě lízneme rovnou dvě karty. Pokud se tedy balíku povede přežít prvních pár kol a dostat Rielle do hry, měla by postupným kontrolováním a karetní výhodou převzít pevně otěže.

3. General Kudro of Drannith – Je to už celkem dlouho, kdy se ve formátu vyskytoval opravdu dobrý tribal deck (od zabanování Arahba, díky bohu za to). A tenhle pán, se zdá, by mohl udělat human tribal skutečností. Za celou historii Magicku, a hlavně pár posledních let, vyšlo mnoho kvalitních agresivních human bytostí. To znamená, že jde dát lehce dohromady cca čtyřicet těch nejlepších, levných a agresivních a vytvořit hratelný tribal deck.

A není nikdo lepší, kdo by takovému balíku měl velet, než tenhle generál. Nejenže posiluje všechny ostatní humany, díky čemuž hrozí ukončit hru pěkně rychle. Kdykoliv on nebo jiný human přijde pod kontrolu toho hráče do hry, soupeř exilne cílovou kartu ze soupeřova hrobu. Díky čemuž dokáže slušně zatopit balíkům jako je Hogaak, Uro, Kroxa nebo Kess, a to ničím jiným než hraním agresivních bytostí po křivce. A pokud by nějaký ten velký strašák přeci jen přišel do hry, tak má generál v záloze poslední schopnost. Dokáže zničit cílovou bytost se silou čtyři a více. Nějací dva dobrovolníci, co by se obětovali se najdou téměř vždy. V souhrnu čekám, že budu BW humany potkávat i na těch největších turnajích.

2. Winota, Joiner of Forces – U humanů a agresivních balíků ještě chvíli zůstaneme. Jako generála s ještě větším potenciálem vidím Winotu, která už dělá problémy na standardu a Historicu. A i když v našem singleton formátu nemá takovou konsistenci, aby ukončovala stabilně hru to kolo, které přijde do hry, stejně nabízí agresivním balíkům nevídanou karetní výhodu. Dá se pohledem na ni chápat, proč tak dlouho nevyšel generál v boros barvách podobný generál.

Ono nejenže Winota za každou útočící nonhuman bytost položí do hry z vrchních šesti karet humana, ale rovnou ho tam dá útočícího a ještě z nějakého důvodu mu dá indestructible. Její schopnost sice vybízí k tomu hrát drahé human bytosti se silnými efekty, tím by se ale narušovala konsistence balíku, hrozící mít v ruce realisticky nezahratelné karty. Jako nejlepší cesta jak Winotu hrát se tak zdá klasické boros aggro, podobně jako se doteď hrál třeba Tajic, jen trochu lépe vyladit poměr human/nonhuman bytostí. Dle mého názoru přinese alespoň část toho terroru, který přináší na ostatních formátech, i do Duel Commanderu.

1. Kinnan, Bonder Prodigy – První místo obsadila legenda, která mě nejen naprosto nadchla na první pohled, ale ze které mám i po pár desítkách her opravdu skvělý pocit. Pro shrnutí – jedná se o bytost za dvě many, která dává extra manu, kdykoliv je nějaká produkovaná z tapnutí nonland permanentu. A kdyby náhodou člověk nevěděl, co s tou veškerou manou má dělat, Kinnan má ještě druhou abilitu. Za sedm man se hráč podívá na vrchních pět karet a z nich dá nonhuman bytost rovnou do hry. Ani se mi nechtělo věřit, že stojí jen dvě many.

Fakt, že pracuje s jakýmikoliv manu produkujícími artefakty a bytostmi, dává balíkům, kterým Kinnan velí, obrovskou konsistenci. S dvaceti a více takovými kartami je velmi pravděpodobný následující scénář. První kolo manový elf a druhé kolo Kinnan a další jakýkoliv manový elf nebo artefakt do dvou man znamená, že bez soupeřovy interakce má hráč třetí kolo k dispozici sedm man. A pokud by náhodou neměl co hrát, vždy může získávat tempo a karetní výhodu druhou abilitou. Krom samotného tvoření velkého množství many Kinnan umožňuje spoustu komb. Například kombinace bytosti produkující jakoukoliv z těch dvou barev many a odtapovací enchantment, jako je Pemmin’s Aura nebo Freed for the Real, dokáže vytvořit nekonečné množství many.

Dvojice Pili-Pala a cokoliv, co té bytosti dává schopnost produkovat jakoukoliv manu, jako je Cryptolith Rite nebo Paradise Mantle také znamená nekonečno many. Kinnan samotný je kromě enableru těchto komb i takzvaný manasink. Tedy stačí samotný dobře postavenému balíku, aby s nepřeberným množstvím many dokázal ihned vyhrát hru. Opakovaným používáním druhé ability postupně vytahá do hry veškeré nonhuman bytosti, a pokud je alespoň jedna z nich například Craterhoof Behemoth, je výhra téměř zaručena.

 Kinnan mi přijde opravdu velice silný. Faktem, že „produkuje“ extra manu už to kolo co přichází do hry a tím, že zároveň nabízí možnost, co s tou manou dělat mi silně připomíná již zabanovaného Urza, Lord High Artificer. Jestli je silný až moc, to ukáže až čas a nadcházející turnaje.

A to už je k rozboru sady všechno. Samotné decklisty si pro už tak značnou délku článku nechám na samotné „decktech“ příspěvky, kde se budu jednotlivým generálům věnovat zvlášť. A ještě mě čeká podívat se zblízka na sadu Commander 20, kde také vyšlo pár zajímavých kousků. Tak tedy děkuji za pozornost a na shledanou u dalšího článku.

– Honza „Miraculeux“ Jílek