Vítejte u pokračování mého rozboru sady Modern Horizons 2 pro Duel Commander. První část najdete zde: https://dragon-world.cz/rozbor-modern-horizons-pro-duel-commander/. Vyšlo v ní totiž tolik pecek, že jsem byl z důvodu délky článku rozdělit na dvě části. Nyní se tedy budu věnovat novým kartám, co vyšly v červené, zelená, artefakech a vícebarevných. A že jich rozhodně není málo. Navíc se z mnoha z nich staly téměř ihned staply, které patří téměř do všech balíků v příslušných barvách. To už tak potvrzuje, jak moc definující se tahle sada stala nejen pro Duel Commander.

Červená:

Ragavan, Nimble Pilferer- A máme tu rovnou tu nejzásadnější novinku, zároveň i nejdražší kartu sady. Ragavan se osamostatnil od Kari a téměř ihned se stal jednou z nejsilnějších karet na formátu vůbec. Kde jsou ty doby, kdy červená bytost za jednu manu s dvojkou dopředu musela být balancována rozhodující nevýhodou. Tahle opice toho umí mnohem víc, než jenom ubírat životy. V prvé řadě dostává soupeře pod tlak už od prvních kol. Když se zvládne proběhnout až do hráče, vytvoří treasure token a exilne vrchní kartu jeho balíku, kterou pak jde do konce kola hrát. To znamená, že poskytuje manovou výhodu jak v urychlení, tak i ve stabilizaci, a také karetní výhodu, i když poněkud nekonsistentní.

Je tak spolu s novým Esper Sentinelem pěkně strašidelný, zvlášť když je ve hře od prvního kola. Na rozdíl od něj však jeho síla nezávisí, jaký balík soupeř hraje, a není to díky abilitě Dash ani tak špatný topdeck. Síla Ragavana spolu s jeho legendárností vedla k tomu, že byl zcela pochopitelně zakázán jako generál. Je už tak dost zlé být proti monoredu na draw, aby člověk hrál proti Ragavanovi v prvním úplně každou hru.

Harmonic Prodigy- Kvalitní posila pro wizard balíky, v této chvíli zastoupené především Adeliz. Spolu s ní dokáže způsobit opravdu hodně zranění. Synergie se shamany není v Duel Commanderu tak důležitá, a taková interakce se stane spíše náhodou než by se hrál i na tenhle tribal zaměřený balík. Ale kopírovat třeba ETB Eternal Witness taky nezní vůbec špatně.

Strike it Rich- Tenhle červený „ramp“ spell rozhodně není staplem do všech balíků s červenou. Dargo, jehož chvíle na výsluní by nyní mohla přijít, má opravdu rád Treasure tokeny. O to víc, pokud mu umožní přijít do hry v prvním druhém kole. Tenhle sentiment sdílí s Korvoldem, který využije mana- neutral rituál, který lízne kartu navíc.

Flame Blitz- Spíše metacall, ale je potřeba zmínit takto silnou, i když úzce zaměřenou odpověď na planeswalkery. Pokud by se Aminatou začala vyskytovat častěji, což tomu hodně napovídá, mnoho balíků by uvítalo tuhle možnost, jak jí každé kolo uklízet ze stolu. Rozhodným faktorem je i to, že se tahle karta dá v případě nepotřeby jednoduše procyklit.

Dragon’s Rage Chaneller- Ragavan není jediná jednomanová bytost, kterou červená dostala. Taky toho umí celkem dost a není to jen staple do agresivních balíků. Jeho kvalita se odvíjí, kolik noncreature spellů balík hraje, a jak moc ocení 3/3 flying v pozdějších kolech hry. Perfektní balík by pro něj kupříkladu byl Dargo/Silas, který už mám delší dobu v hlavě. Spoustu levných artefaktů, díky kterým by se snadno spustilo Delirium a namletých karet zužitkované Silasem. Zároveň pomůže Dargovi dohromady silou deset ukončit během dvou kol hru.

Flametongue Yearling- Variace na klasickou červenou bytost, oproti které nabízí velkou variabilitu. Může sejmout něco menšího ve druhém kole, a pak růst do pozdějších fází hry v mnohem větší removal+hrozbu. Dvojtá červená v ceně ji činí složitější na hraní ve vícebarevných balících, a zklamáním je, že nemá dopředu ani nedává čtyři za čtyři many. Také pozor, stejně jako předloha se dost dobře nedá zahrát do prázdného stolu.

Unholy Heat- Zmínit je třeba i nový nejlepší removal na modernu, který není Duel Commanderu tolik nepodobný. Shock co nedává zranění do hráče, ale s deliriem dokáže zranit za šest. Klíčové je, že umí zranit planeswalkery. Například nyní červená dokáže jedinou kartou a jedinou manou zabít Teveshe po jednom plusnutí, stejně tak i Oka, Aminatou a spoustu dalších hrozeb. Rozhodující potom bude, stejně jako u DRC, jak lehce dokáže balík spustit delirium.

Zelená:

Sylvan Anthem- Převážně zelené balíky byly v posledních měsících trochu na ústupu. To by se ale s novými posilami mohlo konečně změnit. Nově má k dispozici v postatě Honor of the Pure, s výraznou výhodou. Kromě posily statů, s každou příchozí bytostí, včetně tokenů, si dá hráč scry 1. Podstatné pro hratelnost této karty také je, že se ten trigger spouští i za tokeny. Z umisťujících se balíku by se mohla vyskytnout v Sythis. Je to koneckonců levný enchantment, posiluje generála a spouští scry pro nepřetržitý přísun dalších očarování/zemí.

Verdant Command- Šikovný tech pro buďto zelené token balíky, nebo kontroly, kteří opravdu využijí ten cílený gravehate. To s ohledem na nově uvedené synergie pro reanimace není tak nepředstavitelná situace. Navíc není na škodu využít i třetí mód, a přerušit ultimátku třeba Teveshovi nebo Aminatou, kteří se teď dozajista hrát budou.

Sanctum Weaver- Pro balík zaměřený na enchantmenty vyšel i nový zajímavý „manaelf“. Je sám enchantment, takže líže karty při castu/etb za enchantressky, a pomůže rychle se odrazit od země se spoustou many. Za zmínku také stojí, že tvoří nekonečno many s aurami jako Pemmin’s Aura nebo Freed from the Real, a je tedy celkem fajn do Kinnana.

Multicolored:

Dakkon- V sadě také vyšli tři vícebarevní planeswalkeři. Svým způsobem každý unikátní a velmi hratelní. Dakkon přichází do hry s tolika loyality, kolik má v té chvíli jeho hráč zemí ve hře. Tím, jak jsou rozložené ceny jeho loyality abilit, tak třeba může při šesti zemích rovnou použít svou ultimátní abilitu. Nebo také nemusí mít rovnou ani na použití -3, jeho řekněme hlavní abilitou. Právě proto se pomalu začal vyskytovat převážně kontrolnějších decích, hlavně Aminatou. Možnost exilnout bytost bez jakékoliv podmínky je u třímanového planeswalkera neobvykle silné. Zvlášť když to pomocí Aminatou dokáže zvládnout dvakrát za kolo. Plusová abilita je hlavně pro postupný růst, ale i tak umí pomoci líznout co je potřeba, a má synergii s používáním hrobu.

Geyadrone Dihada- Jedna z úplně původních magicových postav má konečně svoji kartu. Jedná se o planeswalkera, který se umí chránit celkem unikátním způsobem- dávat si postupně protekci na soupeřovy permanenty. Plusová abilita vysává životy, jako takový malý Life Drain. Ta mínusová převezme kontrolu nad bytostí nebo planeswalkerem. Může tak překvapivě použít ulimátku planeswalkera, kterou si soupeř nachystal, nebo si zaůtočit nějakou jeho bytostí. Ta abilita však může být zahraná i na permanenty stejného hráče. Jde tedy dát haste vlastní bytosti a odtapnout jí, pokud by bylo potřeba. Poslední abilita potom převezme kontrolu nad všemi označenými permanenty. Pokud by se však hráč dostal do té situace, už by pravděpodobně na výhru stačila jen plusová abilita. Dokáže tedy postupně ukončit hru sama od sebe, jen je jí potřeba trochu podpořit.

Grist- Třetí z planeswalkerů této sady a zároveň moje nejoblíbenější karta z MH II. Její unikátnost spočívá v tom, že je všude mimo vyložená na stole zároveň i zelenou bytostí. Z toho vyplývá řada zajímavých pravidlových interakcí. V prvé řadě to s její legendárností znamená, že může být hraná jako generál. Dále může být reanimovaná jako bytost a také ji lze najít všemi tutory, co hledají bytost. Je zde mimo to dost podobností s už existujícím planeswalkerem- Daretti, Ingenious Iconoclast. Stojí také tři many ve dvou barvách, svou + abilitou tvoří tokeny, zato mínusová ničí za obětování. Ultimátka se kvůli užitečnosti mínusové ability jen tak nevidí a většinou ani není potřeba. Podstatné je, že Grist dokáže ničit i planeswalkery. Dává tak velmi levnou možnost, jak se zbavit třeba Teveshe nebo Aminatou. Díky tomuhle všemu ji hraji skoro všude, kdekoliv je to jen barvami možné.

Sythis- V sadě také vyšla legenda výborně spolupracující s enchantmenty. Přesněji řečeno se jedná o novou variaci dvoumanové „enchantressky“ tedy bytosti, která lízne kartu za zahrání enchantmentu. Sama je přitom enchantment a ještě navíc na každý cast přidá jeden život. Díky levné ceně nabízí konzistentní levné starty, a jakmile má hráč ještě jednu enchantressku a soupeř nemá odpověď, tak se už vlak spousty zahraných enchantmentů, přidaných životů a líznutých karet jen tak nezastaví. Existuje navíc mnoho levných enchantmentů, které dokáží značně soupeři znepříjemňovat život. Otázkou pak zbývá, jak moc bude Sythis potkávat kontrolních matchupů, proti kterým to má přirozeně celkem těžké. Zatím to moc příznivě nevypadá. Je to ale zase jedna z legend, u které tak úplně nevěřím že opravdu vyšla, a jsem rád že existuje a je i celkem kompetitivní.

Territorial Kavu- Čtyř a více barevné balíky jsou většinou kontrolního charakteru. Saskie je se svým čtyřmanovým zoo světlou výjimkou a tahle Kavu jí perfektně padne. Často 4/4 za dvě many, která je schopná exilovat hrob nebo pomoci se prolíznout k čemu hráč potřebuje. Není tolik balíků, do kterých se hodí, ale v Saskii bude a je opravdu skvělá.

General Ferrous Rokiric- Další posila do Saskie? Asi nebude tak skvělý generál, v té roli hrají prim buď Tajic jako přímé aggro, nebo bytostně orientovaná Winota. Což je k vzhledem k jeho jménu celkem ironie. Zato exceluje ve vícebarevných balících, jako Sisay nebo Niv- Mizzet. Necílovatelnost na jednobarevné zaručuje ochranu před většinou removalů, i když s jedničkou dozadu si moc často nezaútočí. Golemové jsou ale extra silní, a podobně jako Kavu výše bude vynikat v omezeném množství balíků, které ho ale patřičně zneužijí.

Asmoranomardicadaistinaculdacar- Po hodně all-in kombo zaměřené Anje Falkenrath tu máme dalšího pěkného unikátního generála zaměřeného na madness mechaniku. Mít jej v jako generála znamená, že má hráč k dispozici konsistentní 3/3 za jednu manu. Stačí jen, když se zahodí předtím v kole aspoň jedna karta. Důležitější však je The Underworld Cookbook, která zaprvé umožní lehce recastit generála, za druhé spouštět každé kolo madness karty, a za třetí poskytuje stálý přísun food tokenů. Ty jsou skvělé především v aggro matchupech- doplňují ztracené životy, ale hlavně s generálem může průtokově ničit bytosti. Generál se může zdát zvláštní, ale hlavně na posledních turnajích se ukazuje, že celkem funguje https://www.mtgtop8.com/event?e=32310&d=448593&f=EDH.

Závěr

Tak to je pro Modern Horizons 2 vše. Je toho v téhle sadě opravdu hodně, a ani po téměř dvou měsících od vydání se mi nepodařilo postavit a zahrát si se všemi novými kartami. UTak u dalšího článku nashledanou.